Retten til at klage
Der er forskellige steder, hvor du kan klage, og hvor du klager kommer an på hvad du klager over:
- Klag til Ankestyrelsen om bl.a.: Jeg er anbragt i en plejefamilie, og det forstår jeg ikke
- Klag til socialtilsynet om bl.a.: Mine plejeforældre er ofte sure og skændes meget.
BørneTelefonen
Hvis du har brug for hjælp til hvordan du klager og hvor du skal klage henne, så kan du snakke med din sagsbehandler eller enten ringe til BørneTelefonen: 116111 eller chatte på www.boernetelefonen.dk.
Fold alle teksterne ud eller ind
Mine plejeforældre skændes enormt meget og skælder mig ofte ud.
Hvis du har brug for hjælp til hvordan du klager og hvor du skal klage henne, så kan du snakke med din sagsbehandler eller enten ringe til BørneTelefonen: 116111 eller chatte på www.boernetelefonen.dk.
Jeg kan ikke forstå, hvorfor jeg er blevet anbragt i en plejefamilie, og det vil jeg gerne klage over – kan jeg det?
Ja, det kan du klage over. Hvis du er utilfreds med den afgørelse, der er truffet om, at du skulle anbringes et bestemt sted, så kan du klage til kommunen eller Ankestyrelsen. Snak fx med din sagsbehandler, eller ring til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage.
Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, så skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med..
Jeg har boet hos mine plejeforældre i et år, og nu siger min sagsbehandler, at jeg skal hjem og bo ved min mor. Det vil jeg ikke. Kan jeg klage over det?
Ja, det kan du klage over. Hvis du er utilfreds med den afgørelse, der er truffet om, at du skal hjem igen, så kan du klage til kommunen eller Ankestyrelsen. Snak fx med din sagsbehandler, eller ring til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage.
Hvis du skal klage til Ankestyrelsen, så skal du sende din klage afsted inden 4 uger efter, at du har fået besked om den afgørelse, som du er utilfreds med. Du skal snakke med din sagsbehandler om, hvorvidt klagen skal sendes til hende eller ham, eller direkte til Ankestyrelsen.
Der er så mange regler i den plejefamilie jeg bor i, og mange af dem er urimelige, fx at jeg skal være i seng hver dag kl. 21.30 (eller halvti om aftenen)– kan jeg klage over det?
Hvis du synes, at der er for mange regler eller for urimelige regler, i den plejefamilie du er i, så er det en god ide at tale med dine plejeforældre om det først, for det kan jo være, at de godt kan se, at det er lidt for meget for dig, hvis du forklarer dem det.
Hvis det ikke hjælper at snakke med dine plejeforældre, så kan du snakke med din sagsbehandler, om, at du oplever reglerne urimelige. Du kan også drøfte det med den tilsynsførende fra socialtilsynet, der årligt kommer på tilsynsbesøg. Kan du ikke vente på tilsynsbesøget, har du også mulighed for anonymt at henvende dig til socialtilsynet.
Hvis du er i tvivl så kan du ringe til BørneTelefonen på 116111 (eller chat på www.boernetelefonen.dk), så kan de hjælpe dig med, hvordan du får lavet din klage eller henvendelse til socialtilsynet.