Gå til indhold

Udgivelser

2020 | Bevægelseshandicap, Forebyggelse og tidlig indsats, Hjælpemidler og velfærdsteknologi, Multiple funktionsnedsættelser, Sagsbehandling, Sjældne handicap, Synshandicap, VISO

Hurtigt fremadskridende og uhelbredelige sygdomme

Inspirationsmateriale til kommunerne giver indblik i, hvordan man bedst sikrer målgruppen en tilrettelagt og koordineret indsats, hvor en hurtig sagsbehandling og tilpasning af hjælp er på forkant med sygdommens udvikling.

2018 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Aktivitet, kræft og livskvalitet i eget hjem

"Aktivitet, Kræft og Livskvalitet i eget hjem" er det første og til dags dato største studie i verden, der har haft fokus på, hvordan man bedst støtter borgere med en uhelbredelig kræftsygdom i at klare sig i eget hjem med så høj livskvalitet som muligt.

2015 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Screening og forebyggelse af trykskader i plejebolig

Socialstyrelsen har i samarbejde med Horsens og Aalborg kommuner undersøgt potentialet ved en ny metode til screening og forebyggelse af trykskader hos beboere i plejeboliger.

2014 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi, Bevægelseshandicap

Kør godt i kørestol og på scooter

'Kør Godt' er en dansk version af en standardiseret canadisk metode, hvor man tester færdigheder hos kørestolsbrugere. Hvis resultatet af testen viser, at der er færdighedsmæssige mangler hos kørestolsbrugeren, kan man ændre på kørestolen, eller brugeren kan træne færdigheden. Metoden indeholder også et træningsprogram.

2014 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Formidling af hjælpemidler til voksne borgere

I dette vidensnotat beskrives et overblik over aktuel forskningsbaseret viden om hjælpemiddelformidling til voksne med fokus på formidlingsprocessen.

2014 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi, Bevægelseshandicap

Mobilitetshjælpemidler til voksne

Dette vidensnotat giver et overblik over aktuel forskningsbaseret viden om mobilitetshjælpemidler til mennesker med nedsat eller manglende gangfunktion.

2014 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Sid Godt!

Med opfordringen "Sid godt!" har Socialstyrelsen lavet et oplysningsmateriale, der skal sætte fokus på ældre menneskers siddestilling i kørestol.

2013 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Smartphones til børn med autisme og ADHD - evaluering

Afprøvningen af smartphones som støtteredskab for børn og unge med autisme og ADHD i folkeskolen påpeger et kvalitativt potentiale i at bruge teknologien til at skabe en visuel dagsstruktur for eleverne, til tidsstyring vha. timere, til pauseunderholdning og som livline, hvis fx konflikter er under opsejling.

2013 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Analyse af smarthome-teknologi

En analyse fra 2013 viser, at smarthome-teknologi bliver anvendt i begrænset omfang. Eksisterende nationale erfaringer peger dog på, at der er betydelige kvalitative gevinster ved implementering af smarthome-teknologi.

2012 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Visitation og implementering af hjælpemidler i hjemmeplejen

Projektet fra 2011-2012 viser, at borgerne er mere tilfredse, når de bliver mere selvhjulpne med hjælpemidler, og hjemmehjælpens arbejde bliver fysisk lettere, fordi hjælpemidlerne letter arbejdsgangene. Kommunen frigjorde samlet set ressourcer. Hent resumé og business casen her.

2012 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Pladskrav og indretning til svært overvægtige personer

Vejledningen indeholder anbefalinger til pladskrav på baggrund af 129 afprøvede forflytninger i soveværelse- og sengestue samt toilet/badeværelse.

2012 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Automatisk besøgsplanlægning

Socialstyrelsen gennemførte i 2011-2012 et projekt, der skulle optimere besøgsplanlægningen i hjemmeplejen ved hjælp af automatisk besøgsplanlægning (ABP). Planlægningstiden var den samme med manuel og automatisk besøgsplanlægning, men medarbejdernes transporttid mellem besøgene blev mindsket ved brugen af den automatiske besøgsplanlægning.

2012 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Vasketoiletter - evaluering

Et projekt fra 2011 viser, at vasketoiletter giver borgere større livskvalitet, både i forhold til selvhjulpenhed og værdighed. Samtidig betyder teknologien, at medarbejderens fysiske arbejdsmiljø forbedres, og tiden prioriteres bedre. Et stort potentiale i forhold til kommunens økonomi blev påvist.

2012 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Spiserobotter

Erfaringer fra ABT-projektet fra 2012 viser, at både medarbejdere og beboere havde positive oplevelser med spiserobotterne, som bl.a. gav et anderledes ligeværdigt forhold mellem medarbejder og beboer i spisesitationen, og samtidig mere selvstændighed og livskvalitet for beboeren.

2011 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Afprøvning af robotstøvsugere

En afprøvning af robotstøvsugere på plejecentre i 2010-2011 viser, at tidsforbruget på støvsugning, fejning og tørmopning blev reduceret med ca. 50 % i fællesrum og med ca. 57 % i boliger på plejecentrene.

2011 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Før du køber elscooter

Vejledningen beskriver en række overvejelser, borgeren bør gøre sig forud for valget af en elscooter, fx hvordan er kørselsbehovet?

2011 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

ABT-projekt om forflytning

Et ABT-projekt om forflytning fra 2011 viser, at 3 ud af 4 tilfælde kan 1 medarbejder løse de forflytningsopgaver, som de hidtil har været 2 om. Projektet har desuden vist, at de berørte medarbejdere oplever, at teknologien har forbedret deres arbejdsmiljø.

2011 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

ABT-projektet Elektroniske låseenheder

Projektet fra 2010-2011 viser, at indførelsen af elektroniske låse i hjemmeplejen reducerer tidsforbruget i nøglehåndteringen med ca. 50 %. Der er imidlertid ingen økonomisk gevinst pga. den daværende pris på teknologien.

2010 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Business case for ABT-projekt om forflytning

Servicestyrelsen har i perioden fra januar 2009 til december 2010 gennemført ABT- projektet om afprøvning af nye hjælpemidler til forflytning af borgere på plejecentre og i hjemmeplejen i kommunerne.

2009 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Borgeres mobilitet og deltagelse efter tildeling af rollator - Odenserapporten

Samarbejdsprojekt mellem Odense kommune og Hjælpemiddelinstituttet.

2005 | Hjælpemidler og velfærdsteknologi

Quest 2.0

QUEST er et redskab til måling af brugertilfredshed med hjælpemidler. Metoden er velegnet til brug i forbindelse med opfølgningsbesøg, kvalitetsudvikling og –sikring, samt forskning. QUEST 2.0 er en ny og forbedret anden version

Sidst opdateret 15/11 2021