Gå til indhold
Forside > Om os > Organisation > Socialtilsyn og National Koordination

Socialtilsyn og National Koordination

Kontoret varetager Socialstyrelsens auditfunktion i forbindelse med de fem socialtilsyn, opgaven vedrørende national koordination på det mest specialiserede social- og specialundervisningsområde samt opgaver vedrørende Tilbudsportalen.

Kontoret er opdelt i to teams, der henholdsvis varetager opgaver i forbindelse med de fem socialtilsyn og den nationale koordination. Derudover varetager kontoret et afgrænset antal opgaver i forhold til Tilbudsportalen.

Auditfunktionen

Socialstyrelsen skal gennem auditfunktionen sikre implementering af Tilsynsreformen samt en systematisk, ensartet, uvildig og faglig kompetent varetagelse af tilsynsopgaven på tværs af de fem kommunalt forankrede socialtilsyn.

Socialstyrelsen har i denne sammenhæng blandt andet ansvaret for at videreudvikle kvalitetsmodellen for socialtilsyn samt nødvendige redskaber, guidelines, kompetenceudvikling mv. for at understøtte tilsynsarbejdet.

Socialstyrelsen udarbejder også en årlig rapport om socialtilsynenes virksomhed.

National koordination

Formålet med National koordination er at sikre, at der ikke sker en uhensigtsmæssig afspecialisering af indsatsen over for målgrupper, der er meget små eller har særligt komplekse problemstillinger.

Dette gør Socialstyrelsen ved at:

  • Følge udviklingen i målgrupper, tilbud og indsatser på det mest specialiserede social- og specialundervisningsområde gennem bl.a. dialog med kommunerne, høring af bruger- og interesseorganisationer samt undersøgelser af tilbudsstrukturen.
  • Sikre det fornødne udbud af højt specialiserede tilbud gennem udsendelse af centrale udmeldinger, når der er behov for øget koordination eller planlægning på tværs af kommunerne.
  • Indsamle og formidle viden om målgrupper og indsatser gennem vejledende forløbsbeskrivelser.

Tilbudsportalen

Social- og Indenrigsministeriet traf i 2017 beslutning om, at den tekniske drift og udvikling af Tilbudsportalen skulle overføres fra Socialstyrelsen til Erhvervsstyrelsen.

Socialstyrelsen varetager følgende opgaver i forbindelse med Tilbudsportalen pr. 11. juni 2019:

  • Support af socialfaglige spørgsmål i forhold til Tilbudsportalen. Erhvervsstyrelsen er indgangen til Tilbudsportalens support og varetager spørgsmål af teknisk karakter.
  • Stikprøvekontrol med oplysningerne i Tilbudsportalen.
  • Ajourføring af vejledningsmateriale på Tilbudsportalen.

Bemanding

Kontoret ledes af en kontorchef, en souschef og en faglig leder og har ca. 20 medarbejdere.

Sidst opdateret 16/12 2020