Kampagne skal få flere voksne til at tage aktiv del i udsatte børn og unges liv

27-09-2023

Der er behov for, at flere voksne med hjerterum og overskud melder sig som eksempelvis plejefamilie, netværksplejefamilie eller støtteperson. Derfor iværksætter Social- og Boligstyrelsen på mandag en landsdækkende kampagne, Små Liv Søger Store Hjerter, som skal skabe opmærksomhed om de forskellige måder, man kan tage aktiv del i børn og unges liv.

Mange voksne er i dag med til at give omsorg og sikre trygge rammer for børn og unge, der har brug for et nyt hjem eller anden støtte i hverdagen. Men der er brug for, at flere kender til mulighederne for at hjælpe, og hvad det vil sige at blive en del af et barns eller et ungt menneskes liv.

Det sætter Social- og Boligstyrelsen nu fokus på i en ny kampagne, Små Liv søger Store Hjerter, der starter i uge 40.

Hjerteforældre

De centrale budskaber i kampagnen er, at der er mange forskellige måder, man kan tage aktiv del i børn og unges liv.

Og man behøver ikke at være en kernefamilie med hus og have for at kunne gøre en forskel. Det vigtigste er, at man har tid og lyst til at udfylde en forpligtende og længerevarende rolle i et barns liv og kan møde det enkelte barns behov. Så betyder det mindre, hvordan ens familie er sammensat, eller hvilken etnisk eller kulturel baggrund man har.

Der er brug for, at flere bidrager som fx plejeforælder, støtteperson eller som adoptivforælder. I kampagnen bruges begrebet hjerteforældre som en samlet betegnelse for de forskellige roller, voksne kan have i børn og unges liv.

Kampagnen er målrettet den brede befolkning. Det betyder, at man fra mandag den 2. oktober vil møde kampagnen som udendørs annoncer i byrummet og som film, annoncer og hashtags på sociale medier. Der er også tilknyttet en kampagnehjemmeside, hvor alle borgere kan finde information om de forskellige muligheder for at tage aktivt del i børn og unges liv:

Gå til kampagnesiden hjerteforældre.dk

Vær med til at sprede kampagnens budskab

Som en del af kampagnen stiller Social- og Boligstyrelsen en række materialer til rådighed, der kan downloades.

Det betyder, at du som fagperson kan bruge materialet til formidling i din kommune eller organisation og på den måde være med til at sprede kampagnens budskab. Fx finder du plakater, der kan printes, og videoer, du kan lægge på jeres sociale medier.

Her kan du hente kampagnematerialerne

Kontakt

Maria Pârja
Specialkonsulent

Om kampagnen

Små Liv Søger Store Hjerter er en landsdækkende samfundskampagne, der udspringer af den politiske aftale om Børnene Først.

Læs om Børnene Først

Kampagnen er udviklet i samarbejde med kommunikationsbureauet Primetime og løber fra efteråret 2023 til forsommeren 2024.