Redskaber til inddragelse af børn og unge

På denne side finder du en introduktionspakke til Laura Lundys model for børneinddragelse med konkrete redskaber, som understøtter inddragelse af børn og unge på myndighedsområdet. Redskaberne tager udgangspunkt i det mindset, der præsenteres i Laura Lundys model for børneinddragelse.

   

Når børn og unge skal inddrages i egen sag er der mange forhold, der skal tages i betragtning for, at det enkelte barn eller unge kan komme til orde og så få indflydelse på de forhold, der vedrører deres liv. Når man i praksis arbejder med reel inddragelse af børn og unge ud fra Lundys model for børneinddragelse, kræver det både en forståelse for modellen som helhed samt modellens centrale elementer. Redskaber der tilpasses det enkelte barn eller unge og den konkrete kontekst kan understøtte, hvordan man i praksis kan inddrage alle børn og unge i egen sag.

Laura Lundys model for børneinddragelse tilbyder en systematik og centrale opmærksomhedspunkter til arbejdet med inddragelse af børn og unge i egen sag. Lundys model peger på fire elementer, der skal være til stede for, at der er tale om reel inddragelse af børn og unge: Rum, Stemme, Tilhører og Indflydelse.

Social- og Boligstyrelsen har i regi af Videnscenter for børneinddragelse og udsatte børns liv udarbejdet en samlet introduktionspakke til Laura Lundys børneinddragelsesmodel, hvor modellen udfoldes og omsættes til en myndighedskontekst. Der tilbydes desuden redskaber, som kan understøtte arbejdet med Laura Lundys model. Introduktionspakken er primært målrettet børne- og ungerådgivere samt ledere på myndighedsområdet, men andre fagområder vil også kunne finde inspiration til materialet.  

Introduktionspakke til Laura Lundys model for børneinddragelse

Videnstemaet giver en introduktion til, hvordan man kan forstå og anvende Lundys børneinddragelsesmodel og de fire centrale elementer, som indgår i modellen: Rum, Stemme, Tilhører og Indflydelse. Videnstemaet tilbyder også en udfoldelse af hvordan børne- og ungerådgivere styrke inddragelsen i mødet med børn og unge med udgangspunkt i modellen.

Videnstema om Laura Lundys model for børneinddragelse

Redskabet, som er en plakat, angiver overordnet, hvordan man kan arbejde med henholdsvis rum, stemme, tilhører og indflydelse i Lundys model. For hvert element beskrives kort, hvordan man sætter indholdsmæssigt fokus for hvert element. Herefter angives tre handlingsanvisninger, der understøtter elementets fokus.

Laura Lundys model for børneinddragelse – plakat

Dette redskab har til formål at kvalificere overvejelserne om, hvordan barnet eller den unge inddrages i egen sag. Redskabet består af fire dialogkort med refleksionsspørgsmål relateret til de fire elementer rum, stemme, tilhørere og indflydelse fra Laura Lyndys model for børneinddragelse.

Hvordan inddrager jeg barnet eller den unge - dialogkort

Redskabet, som er et spørgeskema, har til formål at give barnet eller den unge mulighed for at fortælle rådgiveren om, hvordan barnet eller den unge oplevede mødet.

Hvordan jeg oplevede mødet – spørgeskema

Redskaber til inddragelse af børn og unge

Social- og Boligstyrelsen er i regi af Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv i gang med at udarbejde og indsamle yderligere redskaber, som kan anvendes i praksis, når børn og unge skal inddrages i egen sag. Dette sker i et samarbejde med 9 nordjyske kommuner; Brønderslev, Vesthimmerland, Rebild, Frederikshavn, Hjørring, Thisted, Mariagerfjord, Morsø og Jammerbugt.

Redskaberne vil eksempelvis være interviewguides, samtaleskabeloner og svarskemaer og vil være kendetegnet ved at:

  1. tage udgangspunkt i det mindset, der præsenteres i Laura Lundys model
  2. kunne anvendes til inddragelse af børn og unge i udsatte positioner
  3. understøtte et tidsvarende børnesyn
  4. være anvendelsesorienterede i forhold til myndighedsområdet i kommunerne.

Redskaberne vil være målrettet børne- og ungerådgivere samt ledere fra myndighedsområdet, der gerne vil skabe en større systematik omkring deres inddragelsespraksis. Der vil løbende blive tilføjet redskaber til siden her.

Kontakt

Maria Winther Pedersen
Specialkonsulent