Tovholderfunktionen

Tovholderfunktionen er et centralt element i samarbejdsmodellen for indsatser for socialt udsatte grønlændere. Tovholderen skal skabe overblik i borgerens sag og skabe klarhed over, hvad der gør hvad og hvornår.

Nogle borgere med komplekse problemstillinger har brug for hjælp til at navigere rundt i systemerne og skabe et bedre overblik over egne sager. Her kommer tovholderen ind i billedet. 

Tovholderfunktionen er et centralt element i samarbejdsmodellen for indsatser for socialt udsatte grønlændere. Målet med funktionen er kort og godt at skabe klarhed over, hvem der gør hvad og hvornår.

Tovholderen skal således sikre overblik i borgerens sag, en bedre kommunikation med borgeren og styrke videndelingen mellem samarbejdspartnere i koordineringen af sagsforløbet. 

Hvem kan være tovholder?

Der er centralt, at tovholderen er en person, som har en særlig positiv eller hyppig kontakt til borgeren. Det er derimod ikke afgørende, hvor tovholderen er ansat. Tovholderen kan fx være ansat i:

  • den kommunale forvaltning
  • et privat tilbud
  • et frivilligt tilbud.

Tovholderen er som udgangspunkt den samme person gennem hele borgerens sagsforløb. Hvis borgerens situation ændrer sig, kan der træffes beslutning om, at en ny person varetager tovholderfunktionen.

Tovholderfunktionen i borgerforløb (pdf)

Samarbejdsmodellen for indsatser for udsatte grønlændere 

Sidst opdateret 28/10 2016