Gå til indhold
Forside > VISO > Til borgere > Sådan behandler VISO dine oplysninger

Sådan behandler VISO dine oplysninger

Læs, hvad VISO bruger personlige oplysninger til i forbindelse med et rådgivningsforløb, hvor vi rådgiver en kommune eller borger.

VISO har pligt til at oplyse, hvad vi skal bruge personlige oplysninger til. Vi skal også fortælle om den lovgivning, der giver VISO lov til at behandle personlige oplysninger.

VISO i Socialstyrelsen har i forbindelse med et rådgivningsforløb oplysninger om en borger. VISO passer godt på disse oplysninger og de slettes, når vi er færdige med at bruge dem.

Hvad skal VISO bruge dine oplysninger til

VISO kan bruge en borgers oplysninger, hvis:

  • borger selv har kontaktet VISO for at få rådgivning
  • en borgers kommune har kontaktet VISO for at få rådgivning i borgerens sag
  • en kommune får rådgivning om generel kvalitet i sagsbehandling
  • VISO gennemgår et forløb for at samle viden ind på tværs af forløbene om hvad der virker og hvordan vi kan forbedre os. 

Hvad er personlige oplysninger?

VISO har personlige oplysninger i følgende kategorier:

  • Almindelige oplysninger om dig og dine sociale forhold.  
  • Følsomme oplysninger, f.eks. om helbred. 

Hvis der er oplysninger om straffedomme eller lovovertrædelser, får VISO også disse oplysninger.

Det har du som borger ret til

  1. Du kan bede om at se de oplysninger, VISO har om dig
  2. Du kan bede om at få oplysningerne slettet
  3. Du kan bede om, at VISO ikke må bruge dine oplysninger.

Læs mere i oplysningsfolderen Dine Rettigheder - Når VISO behandler dine oplysninger

Sidst opdateret 07/09 2020