Gå til indhold
Forside > Udgivelser

Søg i udgivelser fra Socialstyrelsen

Her søger du kun i udgivelserne.
2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til tematiseret ledelsestilsyn

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens arbejde med opfølgning og ledelsestilsyn.

2015 | Vold i nære relationer

Evaluering af forsøgsprojektet ”Åben anonym rådgivning til voldsudsatte kvinder”

Socialstyrelsen har evalueret forsøgsprojektet Åben anonym rådgivning - et alternativt tilbud til voldsudsatte kvinder.

2015 | Faglig ledelse og styring

Skabelon til tilrettelæggelse af opfølgning

Skabelonen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend skabelonen i kommunens daglige arbejde med styringsgrundlag og opfølgning på styringsgrundlaget.

2015 | Faglig ledelse og styring

Tjekliste til rolle- og ansvarsfordeling for implementering og forankring

Tjeklisten er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend tjeklisten i kommunens daglige arbejde med styringsgrundlag og sikring af implementering og forankring.

2015 | Faglig ledelse og styring

Eksempel på formidling af sammenhængen mellem styringsgrundlag og daglig praksis

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend eksemplet i kommunens daglige arbejde med styringsgrundlag og sikring af implementering og forankring.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til implementering af styringsgrundlaget

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens daglige arbejde med styringsgrundlag og sikring af implementering og forankring.

2015 | Faglig ledelse og styring

Proces for implementering af styringsgrundlaget

Procesbeskrivelsen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend procesbeskrivelsen i kommunens daglige arbejde med styringsgrundlag og sikring af implementering og forankring.

2015 | Faglig ledelse og styring

Skabelon til udarbejdelse af retningslinjer for sagsbehandlingen

Skabelonen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend skabelonen i kommunens daglige arbejde med styringsgrundlag og udarbejdelse af retningslinjer for sagsbehandlingen.

2015 | Faglig ledelse og styring

Proces for introduktion til nye sagsbehandlere

Introduktionsprogrammet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend introduktionsprogrammet i kommunens arbejde med faglig udvikling og introduktion af nye medarbejdere.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til udarbejdelse af retningslinjer for sagsbehandlingen

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens daglige arbejde med styringsgrundlag og udarbejdelse af retningslinjer for sagsbehandlingen.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til implementering af serviceniveau

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens daglige arbejde med styringsgrundlag og fastlæggelse af serviceniveau.

2015 | Faglig ledelse og styring

Eksempel på kompetenceudviklingsstrategi for området børn og unge med særlige behov

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend eksemplet i kommunens arbejde med at omsætte ny lovgivning i praksis og faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Styringsskema af implementering af ny praksis

Skemaet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend skemaet i kommunens arbejde med at omsætte ny lovgivning i praksis og faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Skabelon til udarbejdelse af serviceniveau

Skabelonen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend skabelonen i kommunens daglige arbejde med styringsgrundlag og fastlæggelse af serviceniveau.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til rolle- og ansvarsfordeling i arbejdet med serviceniveau

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens daglige arbejde med styringsgrundlag og fastlæggelse af serviceniveau.

2015 | Faglig ledelse og styring

Tjekliste ved overvejelser om dannelse af tværkommunalt samarbejde

Tjeklisten er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend tjeklisten i kommunens arbejde med at omsætte ny lovgivning i praksis og faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Skabelon til afdækning af eksisterende rammer for serviceniveau

Skabelonen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend skabelonen i kommunens daglige arbejde med styringsgrundlag og fastlæggelse af serviceniveau.

2015 | Faglig ledelse og styring

Skabelon til etablering af datagrundlag for serviceniveau

Skabelonen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend skabelonen i kommunens daglige arbejde med styringsgrundlag og fastlæggelse af serviceniveau.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til udarbejdelse af serviceniveau.

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens daglige arbejde med styringsgrundlag og fastlæggelse af serviceniveau.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til udarbejdelse af strategi for faglig udvikling

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens daglige arbejde med læring og faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til at skabe rammerne for faglig sparring

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens daglige arbejde med læring og faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Procesbeskrivelse til netværksbaseret handleplansmøde for et barn eller ung med særlige behov

Procesbeskrivelsen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend procesbeskrivelsen i kommunens arbejde med understøttelse af organisering og tværfagligt samarbejde.

2015 | Faglig ledelse og styring

Kollegial sparring og feedback

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend eksemplet i kommunens daglige arbejde med læring og faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til dannelse og anvendelse af netværk

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens arbejde med understøttelse af organisering og tværfagligt samarbejde.

2015 | Faglig ledelse og styring

Læring på møder

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend eksemplet i kommunens daglige arbejde med læring og faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Eksempel 3 på børne- og ungepolitik

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens arbejde med styringsgrundlag og tilrettelæggelse af politikudviklingen.

2015 | Faglig ledelse og styring

Eksempel på tværfaglig model

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend eksemplet i kommunens arbejde med understøttelse af organisering og tværfagligt samarbejde.

2015 | Faglig ledelse og styring

Andres perspektiv på opgaveløsning

Redskabet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend redskabet i kommunens daglige arbejde med læring og faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Eksempel på procesregulerende aftale

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend eksemplet i kommunens arbejde med understøttelse af organisering og tværfagligt samarbejde.

2015 | Faglig ledelse og styring

Eksempel 2 på børne- og ungepolitik

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens arbejde med styringsgrundlag og tilrettelæggelse af politikudviklingen.

2015 | Faglig ledelse og styring

Eksempel 1 på børne- og ungepolitik

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens arbejde med styringsgrundlag og tilrettelæggelse af politikudviklingen.

2015 | Faglig ledelse og styring

Procesbeskrivelse for fælles læring på baggrund af teamsparring om enkeltsager

Procesbeskrivelsen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend procesbeskrivelsen i kommunens daglige arbejde med læring og faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til design og formidling af børne- og ungepolitikken

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens arbejde med styringsgrundlag og tilrettelæggelse af politikudviklingen.

2015 | Faglig ledelse og styring

Proces for teamunderstøttelse af den faglige udvikling

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend eksemplet i kommunens daglige arbejde med læring og faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til at skabe et fælles afsæt for god faglig praksis

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens arbejde med organisering, tværfagligt samarbejde og forskellige organisationsformer.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til udarbejdelse af indhold i børne- og ungepolitikken

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens arbejde med styringsgrundlag og tilrettelæggelse af politikudviklingen.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til interessentanalyse og involveringsplan

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring som er udviklet i samarbejde med Deloitte og KLK i 2015. Anvend vejledningen i kommunens arbejde med styringsgrundlag og tilrettelæggelse af politikudviklingen.

2015 | Faglig ledelse og styring

Eksempel 2 på organisering

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend eksemplet i kommunens arbejde med organisering, tværfagligt samarbejde og forskellige organisationsformer.

2015 | Faglig ledelse og styring

Eksempel 1 på organisering

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend eksemplet i kommunens arbejde med organisering, tværfagligt samarbejde og forskellige organisationsformer.

2015 | Faglig ledelse og styring

Sagsbehandler - vurdering af bekymringsgrad

Redskabet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend redskabet i kommunens arbejde med pejlemærker for faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Skabelon til proces for udvikling eller revision af børne- og ungepolitikken

Skabelonen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend skabelonen i kommunens arbejde med styringsgrundlag og tilrettelæggelse af politikudviklingen.

2015 | Faglig ledelse og styring

Eksempel på beslutningskompetenceplan

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend eksemplet i kommunens arbejde med organisering, tværfagligt samarbejde og forskellige organisationsformer.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til at skabe rammerne for faglig sparring

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens arbejde med pejlemærker for faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Tjekliste til fordele og ulemper ved forskellig teamorganisering

Tjeklisten er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend tjeklisten i kommunens arbejde med organisering, tværfagligt samarbejde og forskellige organisationsformer.

2015 | Faglig ledelse og styring

Handleguide Børn og unge

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend eksemplet i kommunens arbejde med pejlemærker for faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Vejledning til ansvars- og rollefordeling for linjeledelsen

Vejledningen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend vejledningen i kommunens arbejde med organisering, tværfagligt samarbejde og forskellige organisationsformer.

2015 | Faglig ledelse og styring

Tjekliste til fordele og udfordringer ved forskellige organiseringsformer

Tjeklisten er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend tjeklisten i kommunens arbejde med organisering, tværfagligt samarbejde og forskellige organisationsformer.

2015 | Faglig ledelse og styring

Tjekliste til vurdering af hvordan ny lovgivning påvirker vores praksis

Tjeklisten er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend tjeklisten i kommunens arbejde med pejlemærker for faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Procesbeskrivelse til at understøtte fagudvalgets styringsrolle

Procesbeskrivelsen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend procesbeskrivelsen i kommunens arbejde med styringsgrundlag og fagudvalgets politiske styringsrolle

2015 | Faglig ledelse og styring

Tjekliste til vurdering af hvordan ny faglig viden påvirker vores praksis

Tjeklisten er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend tjeklisten i kommunens arbejde med pejlemærker for faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Proces til at skabe sammenhæng mellem politiske mål og rammer og faglig praksis

Eksemplet er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend eksemplet i kommunens arbejde med pejlemærker for faglig udvikling.

2015 | Faglig ledelse og styring

Skabelon til overvejelser om behov for ændringer af organiseringen

Skabelonen er en del af Socialstyrelsens redskabskasse til faglig ledelse og styring. Anvend skabelonen i kommunens arbejde med organisering og tværfagligt samarbejde.

2015 | Sagsbehandling

ICS Trekantens højre side

Det indholdsmæssige fokus er ICS trekantens højre side, der omhandler identifikationen af omsorgsgiveres potentiale og kompetence på udvalgte områder sat i forhold til barnet eller den unges behov.

2015 | Forebyggelse og tidlig indsats

Sammenfatning af rapport om sårbare børn

Sammenfatning af rapport om sårbare børn - hvem er de, hvor bor de, og hvordan klarer de sig i skolen?

2015 | Forebyggelse og tidlig indsats

Sårbare børn - hvem er de, hvor bor de, og hvordan klarer de sig i skolen?

Børn, der vokser op under socialt vanskelige vilkår, klarer sig markant dårligere ved folkeskolens afgangsprøve end deres jævnaldrende. De sårbare børns skolepræstationer er en stor udfordring for alle landets kommuner. Det viser en registerbaseret benchmarkinganalyse, som KORA har lavet for Socialstyrelsen.

2015 | Psykiske vanskeligheder, National koordination

Central udmelding for borgere med svær spiseforstyrrelse

Den centrale udmelding handler om børn, unge og voksne med svære spiseforstyrrelser og skal sikre, at der er et tilstrækkeligt udbud af højt specialiserede rehabiliteringsindsatser og -tilbud til disse borgere.

2015 | Psykiske vanskeligheder

Nationale retningslinjer for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser

Socialstyrelsen har udarbejdet nationale retningslinjer der skal hjælpe kommunerne med at sikre høj faglig kvalitet i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser.

2015 | Psykiske vanskeligheder, Alkohol- og stofmisbrug

Sammenhængende indsatser for borgere med psykiske lidelser og misbrug

I rapporten evalueres de to modeller for sammenhængende indsatser for borgere med en psykisk lidelse og et samtidigt misbrug, som Socialstyrelsen har udviklet i samarbejde med fem kommuner.

2015 | Anbringelse, Dokumenterede metoder børn og unge, Magtanvendelse, Socialtilsyn

Årsrapport om socialtilsynet for 2014

Socialstyrelsens rapport om socialtilsynenes virksomhed

2015 | Vold i nære relationer

Årsstatistik 2014 - Kvinder og børn på krisecenter

Hvert år indsamler Socialstyrelsen og LOKK (Landsorganisation af kvindekrisecentre) oplysninger om de kvinder og børn, der har haft ophold på et krisecenter for voldsudsatte.

2015 | Dagtilbud, Forebyggelse og tidlig indsats

Anvendelse af opsporingsmodellen - Arbejdsbeskrivelse for fagprofessionelle i børnehaven

Formålet med opsporingsmodellen er at understøtte en tidlig opsporing af børn i en udsat position. Denne arbejdsbeskrivelse beskriver opsporingsmodellens arbejdsprocesser for fagprofessionelle i børnehaven.

2015 | Dagtilbud, Forebyggelse og tidlig indsats

Anvendelse af opsporingsmodellen - Arbejdsbeskrivelse for fagprofessionelle i vuggestuen

Formålet med opsporingsmodellen er at understøtte en tidlig opsporing af børn i en udsat position. Denne arbejdsbeskrivelse beskriver opsporingsmodellens arbejdsprocesser for fagprofessionelle i vuggestuen.

2015 | Dagtilbud, Forebyggelse og tidlig indsats

Anvendelse af opsporingsmodellen - Arbejdsbeskrivelse for dagplejere

Formålet med opsporingsmodellen er at understøtte en tidlig opsporing af børn i en udsat position. Denne arbejdsbeskrivelse beskriver opsporingsmodellens arbejdsprocesser for dagplejere.

2015 | Dagtilbud, Forebyggelse og tidlig indsats

Anvendelse af opsporingsmodellen - Arbejdsbeskrivelse for sundhedsplejersker

Formålet med opsporingsmodellen er at understøtte en tidlig opsporing af børn i en udsat position. Denne arbejdsbeskrivelse beskriver opsporingsmodellens arbejdsprocesser for sundhedsplejersker.

2015 | Dagtilbud, Forebyggelse og tidlig indsats

Guide til anvendelse af opsporingsmodellen

Formålet med opsporingsmodellen er at understøtte en tidlig opsporing af børn i en udsat position.

2015 | Senfølger af seksuelle overgreb

Delrapport 3: Præsentation af redskaber til måling af rådgivningsindsats

Socialstyrelsen har udarbejdet et værktøjsnotat målrettet centre, der arbejder med rådgivning af voksne med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen.

2015 | Senfølger af seksuelle overgreb

Delrapport 1: Effektmåling af behandlingen i de frivillige centre for voksne med senfølger

Videnscenter for Psykotraumatologi, Syddansk Universitet, har undersøgt behandlingsindsatsen i de frivillige centre for voksne med senfølger efter seksuelle overgreb og fundet, at brugerne har effekt af behandlingen.

2015 | Senfølger af seksuelle overgreb

Delrapport 2: Casestudie om støttetilbud i de frivillige centre for voksne med senfølger

Socialstyrelsen har undersøgt udvalgte støttetilbud i de frivillige centre for voksne med senfølger efter seksuelle overgreb. Brugerne rapporterer om gavn af tilbuddene.

2015 | Dokumenterede metoder børn og unge

TFCO - Erfaringer fra danske kommuner

Socialstyrelsen arbejder for, at indsatserne på det sociale område skal skabe positiv udvikling i borgerens liv, heriblandt Treatment Foster Care Oregon (TFCO) tidligere kaldet Multidimensional Treatment Foster Care (MTFC).

2015 | Forebyggelse og tidlig indsats, Om socialstyrelsens viden

Omkostningsvurdering af MindSpring

Omkostningsvurderingen viser de forventede omkostninger ved opstart og drift af MindSpring. Beregningen er foretaget i Socialstyrelsens omkostningsmodel og kan bruges som input til en budgetøkonomisk analyse i Den Socialøkonomiske Investeringsmodel (SØM).

2015 | Sagsbehandling

Adoption uden samtykke - vidensopsamling

I sager om adoption uden samtykke skal forældreevnen hos de biologiske forældre belyses som led i kommunens sagsbehandling.

2015 | Hjerneskade,

Evaluering af arbejdsrehabiliteringsklubber

Fem kommuner har gennemført et projekt med arbejdsrehabiliteringsklubber for voksne med erhvervet hjerneskade. Formålet med klubberne har været at give medlemmerne mulighed for at genvinde en del af de tabte kompetencer og øge deres tilknytning til arbejdsmarkedet.

2015 | Prostitution

Prostitutionens omfang og former 2013-2014

Notatet indeholder Socialstyrelsens beregning af, hvor mange borgere, der som minimum, har prostitueret sig i perioden medio 2013 - medio 2014.

2015 | , Forebyggelse,

Ressourcemæssige konsekvenser ved implemetering af metoden til "Forebyggelse af udadreagerende adfærd hos mennesker med demens"

I notatet kan du læse om økonomien bag metoden. Notatet giver beslutningstagere viden om omkostninger og ressourcer samt indikationer på, hvordan metoden kan reducere andre omkostninger.

2015 | Vold i nære relationer

Psykologsamtaler til kvinder på krisecenter. Evaluering af indsatsen.

En forsøgsordning med psykologsamtaler til kvinder på krisecentre er evalueret af Socialstyrelsen.

2015 | Senfølger af seksuelle overgreb

Rapportering fra senfølgecentrene 2014

Socialstyrelsen har indsamlet oplysninger om senfølgecentrene, der arbejder med voksne med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen.

2015 | Vold i nære relationer

Interventionscenter ved partnervold

Interventionscenter ved partnervold er et rådgivningstilbud til mennesker, der er udsat for eller udøver partnervold, som har kørt på forsøgsbasis. Socialstyrelsen har evalueret projektet.

2015 | Overgreb

Erfaringsopsamling af de danske børnehuse

Børnehusenes samarbejdspartnere oplever, at det tværsektorielle samarbejde i et børnehus bidrager til en høj kvalificeret indsats i sager om overgreb mod børn og unge. Det viser erfaringsopsamling af børnehusenes første år i drift.

2015 | Psykiske vanskeligheder

Model for forløbsprogrammer for mennesker med psykiske lidelser

Med den generiske model for forløbsprogrammer er der udarbejdet et arbejdsredskab, som kommuner og regioner kan bruge i tilrettelæggelsen af ét eller flere forløbsprogrammer for mennesker med psykiske lidelser.

2015 | Faglig ledelse og styring

KIH: Slutrapport

KIH er et tværregionalt og tværsektorielt storskalaprojekt omkring udvikling og afprøvning af telemedicinske løsninger. Denne rapport er den afsluttende rapportering af KIH-projektet og præsenterer blandt andet slutmålinger og ændringsanalyser.

2015 | Faglig ledelse og styring

KIH: Brochure

Brochuren er baseret på den afsluttende evalueringsrapport fra Klinisk Integreret Hjemmemonitorering og opsummerer resultaterne herfra

2015

Samarbejde mellem fagpersoner og forældre

Eksempler fra praksis på samarbejde mellem fagpersoner og forældre om trænings- og habiliteringsindsatser til børn og unge med handicap.

2015 | ADHD, Autisme, Bevægelseshandicap, Børn med funktionsnedsættelser, Epilepsi, Hjerneskade, Hørehandicap, Multiple funktionsnedsættelser, Sjældne handicap, Synshandicap

Trænings- og habiliteringsindsatser til børn og unge med et betydeligt og varigt handicap

Få inspiration til, hvordan man i praksis anvender metoder til at arbejde helhedsorienteret og tværfagligt om indsatsen til barnet både med fagfolk og forældre.

2015 | Faglig ledelse og styring

Bilagsrapport til KIH Slutrapport

Bilagsrapport til slutrapportering fra Klinisk Integreret Hjemmemonitorering

2015 | Sagsbehandling, Faglig ledelse og styring, Alle projekter og initiativer

Evaluering af VUM

En evaluering af Voksenudredningsmetoden i 2015 viser bl.a., at mange kommuner endnu ikke har implementeret metoden fuldt ud. Men metoden sikrer ensartet sprog og tilgang til borgernes udredning. Metoden understøtter også, at udredningen bliver målrettet og individuel.

2015 | Rusmidler

Unge i misbrugsbehandling

Evaluering af modellerne fra Socialstyrelsens projekt "Misbrugsbehandling til unge under 18 år".

2015 | Dokumenterede metoder børn og unge, ADHD

ADHD Guide til De Utrolige År

Formålet med denne ADHD-guide til gruppeledere i De Utrolige År er at formidle, hvordan programmet også kan bruges til forældre til børn med ADHD.

2015 | Psykisk sårbarhed, Psykiske vanskeligheder

Guide til implementering af Samarbejdsmodellen

Socialstyrelsen har udarbejdet en guide til, hvordan en kommune kan implementere Samarbejdsmodellen. Guiden gennemgår fire centrale faser i en effektiv implementering.

2015 | ADHD, Autisme, Bevægelseshandicap, Børn med funktionsnedsættelser, Døvblindhed, Epilepsi, Hørehandicap, Multiple funktionsnedsættelser, Sjældne handicap, Synshandicap

Kort og godt: Kortlægning af evidensbaserede programmer og lovende indsatser til forældre og søskende til børn med handicap

Indsatsen over for familier med et barn med handicap trænger til et løft. Det er kommuner, borgere og brugerorganisationer enige om, viser KORA og Oxford Researchs kortlægning, som er blevet udført for Socialstyrelsen.

2015 | ADHD, Autisme, Bevægelseshandicap, Børn med funktionsnedsættelser, Døvblindhed, Epilepsi, Hjerneskade, Hørehandicap, Sjældne handicap, Synshandicap, Multiple funktionsnedsættelser

Kortlægning af evidensbaserede programmer og lovende indsatser til forældre og søskende til børn med handicap

Indsatsen over for familier med et barn med handicap trænger til et løft. Det er kommuner, borgere og brugerorganisationer enige om, viser KORA og Oxford Researchs kortlægning, som er blevet udført for Socialstyrelsen.

2015 | Psykisk sårbarhed, Psykiske vanskeligheder

Samarbejdsmodellen - introduktion og redskaber

I nedenstående formidlingsrapport kan du finde anvisninger til, hvordan du arbejder med samarbejdsmodellen samt finde de tilhørende redskaber og vejledninger, som kan benyttes af kommunale medarbejdere.

2015 | ADHD, Autisme

Enkle redskaber til inklusion

En guide til lærere og pædagoger med elever med udfordringer i forhold til opmærksomhed og socialt samspil.

2015 | Dagtilbud, Forebyggelse og tidlig indsats

Sproget kan styrkes

I denne formidlende rapport præsenteres resultaterne af de første danske lodtrækningsforsøg, der har undersøgt effekten af systematiske og eksplicitte sprogindsatser i dagtilbud.

2015 | , , , Faglig ledelse og styring

Guide til forebyggelse af udadreagerende adfærd hos personer med demens i plejeboliger

Guiden beskriver en metode til at forebygge udadreagerende adfærd hos personer med demens i plejeboliger. Målet er blandt andet at styrke plejecentrenes faglighed og refleksion, for dermed at give medarbejderne mulighed for at øge trivslen for beboere med demens.

2015 | Kriminalitet

Retningslinjer og anbefalinger om Aftale om god opførsel

Et redskab i SSP arbejdet med bekymrende adfærd hos unge

2015 | Overgreb

Børns oplevelser af børnehusene

Børn, der har været i et børnehus i forbindelse med en sag om vold eller seksuelle overgreb, beskriver deres oplevelse af at komme i børnehuset som positiv. Det viser en undersøgelse foretaget af Børnerådet.

2015 | Psykiske vanskeligheder, Psykisk sårbarhed

Samarbejdsmodellen - slutrapport

Slutevalueringen viser, at samarbejdsmodellen overordnet set har haft positive effekter hos de unge og har bidraget til styrkelse af det tværfaglige samarbejde.

2015 | Dokumenterede metoder børn og unge

Evidens er mere for mindre - på en klog måde

Herning Kommune har mere end 10 års erfaring med evidensbaserede programmer.

2015 | Dokumenterede metoder børn og unge

Socialstyrelsen yder rådgivning og støtte til implementering af veldokumenterede indsatser

Der er tale om en fastforankret satsning i Socialstyrelsen, som skal understøtte udbredelsen og vedligeholdelsen af veldokumenterede indsatser i Danmark.

2015 | Rusmidler

Unge og rusmidler

De 3 metoder fra "Projekt misbrugsbehandling for unge under 18 år" præsenteres kort sammen med viden om, hvordan det er at være ung i dag.

Viser 401-500 af 961. Per side 10 20 30 100
1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / ... / 10
Sidst opdateret 08/05 2015