Forside > Udgivelser > Metodehåndbogen – Vejen til uddannelse og beskæftigelse

Metodehåndbogen – Vejen til uddannelse og beskæftigelse

Metodehåndbog til sagsbehandleren, som skal være koordinator for unge i samarbejdsmodellen ”Vejen til uddannelse og beskæftigelse”. Bogen rummer vejledning til arbejdet med modellen og introducerer de redskaber, der skal understøtte forløbet.

Metodehåndbogen er en del af en materialesamling, som skal understøtte arbejdet med samarbejdsmodellen ”Vejen til uddannelse og beskæftigelse”. Samarbejdsmodellen skal styrke det tværfaglige samarbejde om at fastholde anbragte og tidligere anbragte unge i uddannelse og beskæftigelse.  

I metodehåndbogen findes vejledning i, hvordan samarbejdet med de unge og fagpersonerne i det tværfaglige netværk understøttes. Metodehåndbogen beskriver ligeledes de opgaver og ansvarsområder, som fagpersonerne har i det tværfaglige samarbejde.

Metodehåndbogen kan med fordel også læses af fagpersoner, som indgår i et tværfagligt netværk, og af fagpersoner, som tilknyttes ad hoc.

  • Kapitel 1 giver en introduktion til Samarbejdsmodellen, herunder formål, baggrund og elementer i forløbet. 
  • Kapitel 2 giver en trin for trin-vejledning i, hvordan et forløb tilrettelægges, fra den unge starter som 15-årig, og helt frem til den unge fylder 23 år og afslutter forløbet.
  • Kapitel 3 beskriver de roller og opgaver, som koordinatoren og det tværfaglige team har, og skitserer lovgivningen på området. 
  • Kapitel 4 præsenterer de fem redskaber i Samarbejdsmodellen: 1) samtykkeerklæring, 2) netværkskort, 3) netværksoverblik, 4) indsatsoverblik samt 5) mål- og aftaleskema.

Hent publikationen