Gå til indhold
Forside > Tværgående områder > Handicap og beskæftigelse > Teknologistøtte og job > At kommunikere på arbejdspladsen - teknologistøtte

Teknologistøtte til at kommunikere på arbejdspladsen

Dette er en guide til, hvordan teknologi kan hjælpe medarbejdere med handicap med at kommunikere på arbejdspladsen.

At kommunikere er en del af dagligdagen for alle på en arbejdsplads. Som ansat kommunikerer man med sine kolleger og ledere på daglig basis, og ofte også med kunder, samarbejdspartnere eller andre.

Nogle mennesker med handicap har anderledes forudsætninger for at kommunikere end andre, og for dem kan teknologisk støtte til at kommunikere gøre en stor forskel.

Kommunikation foregår på mange forskellige måder, og der findes blandt andet teknologi, der kan støtte ansatte med handicap i at se, tale, skrive og læse på arbejdspladsen.

Denne støtte kan være det, der gør forskellen og skaber en arbejdssituation, hvor den ansatte ikke har udfordringer med at kommunikere på lige fod med sine kolleger, men trives og oplever ligeværdighed. 

Fold alle teksterne ud eller ind

Hvordan kan teknologi støtte i forhold til at kommunikere?

Støtte til at se
Ansatte med blindhed kan blandt andet ved hjælp af skærmlæsningsteknologi løse arbejdsopgaver på hjemmesider, samt skrive og læse dokumenter på en computer og kommunikere via mail.

Andre typer af teknologi virker synskompenserende for mennesker med svagsynethed, der bruger et restsyn til at kommunikere – særligt produkter til skærmforstørrelse hjælper dem med at skrive, læse og løse arbejdsopgaver.

Find inspiration til teknologistøtte til at se på hmi-basen.dk

Støtte til at tale
Nogle ansatte med handicap kan have vanskeligheder ved at tale som følge af et kognitivt handicap, som for eksempel mennesker med autisme, udviklingshæmning eller erhvervet hjerneskade.

For dem kan for eksempel kommunikationsapplikationer, der hjælper den ansatte med at udtrykke sig på arbejdspladsen, hvis personens verbale talesprog er begrænset, gøre en stor forskel.

Find inspiration til teknologistøtte på hmi-basen.dk:  

Støtte til at skrive og læse
For nogle ansatte med handicap kan det være svært at skrive og læse – det kan for eksempel gøre sig gældende for mennesker med erhvervet hjerneskade. For dem kan skrive- og læsekompenserende teknologi være en god kommunikationsstøtte i på arbejdspladsen.

Find inspiration til teknologistøtte til at skrive og læse på hmi-basen.dk: 

Hvordan får teknologi størst værdi på arbejdspladsen?

For at have størst værdi har den kontekst på arbejdspladsen, som teknologien benyttes i, stor betydning.

Læs mere om fire centrale elementer, der er afgørende for, at kommunikationsteknologien fungerer godt og får maksimal værdi på arbejdspladsen.

Centrale elementer - teknologistøtte

Hvad er den gode proces for at bruge teknologi som støtte på arbejdspladsen?

Der kan være mange forskellige mennesker eller instanser involveret, når en borger med handicap gerne vil bruge teknologi som støtte til at kommunikere på arbejdspladsen.

Få et visuelt indblik i, hvordan en god proces kan se ud.

Teknologistøtte til at kommunikere på arbejdspladsen - en brugerrejse

Sidst opdateret 12/08 2021