Forside > Tværgående områder > Socialtilsyn > Håndbog for tilsynsførende > Tilsyn med BPA-arbejdsgiverfunktion

Tilsyn med BPA-arbejdsgiverfunktion

Fra 1. januar 2018 skal socialtilsynet føre en ny type tilsyn med de foreninger og virksomheder, der varetager arbejdsgiverfunktionen ifm. ordninger om BPA. Socialstyrelsen har i den forbindelse afholdt undervisning og udarbejdet et understøttende materiale til socialtilsynet.

Socialtilsynet har fra 1. januar 2018 fået til opgave at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med foreninger og private virksomheder, der varetager eller ønsker at varetage arbejdsgiverfunktioner i ordninger med kontant tilskud til ansættelse af hjælpere og borgerstyret personlig assistance (BPA) efter §§ 95 og 96 i lov om social service jf. lov om socialtilsyn § 18 a. 

Se lov om socialtilsyn her

Se bekendtgørelse om socialtilsyn her

Se vejledning om godkendelses- og tilsynsordning for foreninger og private virksomheder, der varetager arbejdsgiverfunktioner i ordninger efter servicelovens §§ 95 og 96 her

Godkendelsen og det driftsorienterede tilsyn med foreninger og virksomheder, der varetager arbejdsgiverfunktionen ifm. ordninger om BPA, har en anden karakter end socialtilsynets øvrige godkendelses- og tilsynsopgaver. Kvalitetsmodellen skal eksempelvis ikke benyttes. Der er i bekendtgørelse om socialtilsyn § 20 opstillet tre betingelser for godkendelse af de omfattede foreninger og virksomheder. Hertil kommer et krav om, at foreningerne eller virksomhederne skal indsende årsbudget og revideret regnskab til socialtilsynet.

Som led i Socialstyrelsens opgave med at understøtte godkendelses- og tilsynsopgaven i socialtilsynet har Socialstyrelsen gennemført undervisning af de fem socialtilsyn, hvor det nye tilsyn med de omfattede foreninger og virksomheder er blevet præsenteret og drøftet.

Se materiale fra undervisningsdagene her

Socialstyrelsen har desuden udarbejdet et notat, der beskriver vurderingsgrundlaget for tilsynet herunder de forhold, som socialtilsynet kan forholde sig til, når de skal godkende og udfører det driftsorienterede tilsyn med de omfattede foreninger og virksomheder.

Vurderingsgrundlaget er under opdatering.

Socialstyrelsen har i samarbejde med de fem socialtilsyn udarbejdet et forslag til ansøgningsskema, som de omfattede foreninger og virksomheder kan anvende i ansøgningsprocessen.

Socialstyrelsen skal i forbindelse med ansøgningsskemaet præcisere, at indhentningen af oplysninger skal ses i lyset af persondataloven og derfor leve op til kravene om at være tilstrækkelige, relevante og begrænset til det nødvendige.

Ansøgningsskemaet bør være ledsaget af et følgebrev, som beskriver hvad tilsynet går ud på, så ansøgende forening eller virksomhed får et oplyst grundlag at kunne udfylde ansøgningsskemaet på baggrund af.

Se ansøgningsskema her

På vegne af socialtilsynene og i samarbejde med Socialstyrelsen har Socialtilsyn Hovedstaden udarbejdet et budgetskema samt en vejledning til budgetskemaet. Foreninger eller virksomheder, der varetager arbejdsgiverfunktionen ifm. ordninger om BPA, kan benytte budgetskemaet, når de skal indsende årsbudget til socialtilsynet.

Det skal bemærkes, at budgetskemaet er vejledende, og at de omfattede foreninger og virksomheder ikke er forpligtet til at benytte skemaet, når de indsender deres årsbudget.

Se budgetskema her

Se vejledning til budgetskema her

Sidst opdateret 18/05 2018