Gå til indhold

Evalueringer

Her finder du en oversigt over Socialstyrelsens evalueringer.
2021 | Sagsbehandling, Dokumenterede metoder voksne og handicap, Psykiske vanskeligheder

Social støtte i overgang til og fastholdelse i job - slutevaluering

I satspuljeprojektet Social støtte i overgang til og fastholdelse i job blev det afprøvet, om en koordineret indsats kan hjælpe flere udsatte ledige i job. Evalueringsrapporten belyser kommunernes resultater og erfaringerne med at implementere indsatsmodellen.

2021 | Anbringelse, Kriminalitet

Evaluering af delvis lukkede afdelinger

Evalueringen beskriver bl.a. målgruppen og rammerne for indsatsen på de delvis lukkede afdelinger. Personalet vurderer, at institutionstypens særlige beføjelser bidrager til at fastholde de unge i socialpædagogisk behandling. De unge har dog også efter anbringelsen svære problemer.

2021 | Anbringelse

Evaluering af lov om voksenansvar for anbragte børn og unge

Evalueringen viser, hvordan voksenansvarsloven er blevet implementeret i kommuner, hos socialtilsyn og på forskellige typer anbringelsessteder. Der er bl.a. fokus på praktikernes kendskab til og fortrolighed med loven samt oplevelsen af handlemuligheder.

2021 | Anbringelse

Kontinuitet i anbringelser. Slutrapport fra evalueringen af regler om kontinuitet i Barnets Reform

Udgivelsen er den tredje og afsluttende rapport i evalueringen af tre regler, der skal skabe større stabilitet og kontinuitet for anbragte børn og unge. Denne afsluttende rapport har fokus på virkning af reglerne.

2021 | Udsatte grønlændere

Evaluering af Overgangs- og peer-støtte til udsatte grønlændere i Danmark

Evalueringen viser gode resultater for socialt udsatte borgere af grønlandsk herkomst, som modtager Critical Time Intervention (CTI). De trives bedre og oplever at have et bedre helbred efter at have modtaget et CTI-forløb.

2021 | Psykisk sårbarhed, Forebyggelse og tidlig indsats

Evaluering af indsats i PPR

Flere børn og unge mistrives psykisk. I denne evaluering beskrives resultaterne af 11 kommuners arbejde med en styrket PPR-indsats, der har haft til formål at forbedre trivslen blandt sårbare og udsatte børn og unge.

2020 | Anbringelse

Resultatdokumentation af to mentaliseringsbaserede programmer

Rapporten er en evaluering af indsatserne Robusthedsprogrammet og Mentaliseringsguiden, der er blevet afprøvet på en række anbringelsessteder. Udgivelsen suppleres af tre øvrige rapporter om henholdsvis implementeringen, fideliteten og omkostningerne ved de to mentaliseringsindsatser.

2020 | Anbringelse, Kriminalitet

Evaluering af MultifunC - Midtvejsevaluering

Rapporten beskriver de foreløbige resultater af en evaluering af behandlingsprogrammet MultifunC. I rapporten er der særligt fokus på både effekten af behandlingen for de udsatte unge og på de unges, forældrenes og medarbejdernes perspektiver på behandlingsindsatsen.

2020 | Hjemløshed

Udbredelsen af Housing First

Housing First er en virksom tilgang på hjemløshedsområdet. Denne evalueringsrapport viser dog, at det er meget forskelligt, hvordan tilgangen er implementeret i kommunerne. Rapporten beskriver nogle vigtige forudsætninger for implementeringen af Housing First og giver inspiration til arbejdet i kommunerne.

2020 | Dokumenterede metoder børn og unge

Projekt Dokumentation af lovende praksis

Afsluttende evaluering af fem kommuners videreudvikling af egen faglig praksis og af fem specifikke, forebyggende indsatser for udsatte børn og unge. Afsættet er typologien for Lovende praksis.

2020 | Rusmidler, Psykisk sårbarhed

Evaluering af PAV-Forbehandlingsprogrammet

Prøv Andre Veje (PAV) er et forbehandlingsprogram, der skal motivere anbragte unge til at reducere eller ophøre med et problematisk forbrug af rusmidler. Evalueringen viser, at PAV er svært at implementere, men at medarbejderne efterspørger viden om anbragte unge og rusmidler.

2020 | Rusmidler, Psykisk sårbarhed

Evalueringen af udbredelsen af behandlingsmodellerne U-turn og U18 til 10 danske kommuner

U-turn og U18 er modeller for behandling af unge i alderen 15-25 år, der har et problematisk forbrug af rusmidler. Behandlingsmodellerne er implementeret i 10 kommuner fra 2016-2019. Evalueringen har særligt fokus på effekten målt på stoffrihed og erfaringer med implementeringen.

2020 | Rusmidler, Psykisk sårbarhed

Erfaringsopsamling UNG Rusmidler

UNG Rusmidler er et forløb til mindre kommuner, der består af kerneelementer baseret på behandlingsmodellerne U-turn og U18. UNG Rusmidler styrker kommunernes arbejde med unge med et problematisk forbrug af rusmidler. UNG Rusmidler er implementeret i 15 mindre kommuner med fine resultater.

2020 | ADHD, Dokumenterede metoder voksne og handicap

Bedre hjælp til unge og voksne med ADHD og tilsvarende vanskeligheder. Afsluttende evalueringsrapport

Udgivelsen er en evaluering af ADHD-indsatsen R&R2, der er afprøvet i tre kommuner. Evalueringen viser markante positive effekter for målgruppen. Desuden kan både kommuner, regioner og stat opnå langsigtede budgetøkonomiske gevinster.

2019 | Udsatte grønlændere, Dokumenterede metoder voksne og handicap

Midtvejsevaluering af ”Overgangs- og peer-støtte til udsatte grønlændere i Danmark”

Midtvejsevalueringen viser gode resultater for socialt udsatte borgere af grønlandsk herkomst, som modtager Critical Time Intervention (CTI). De oplever bedre trivsel og helbred efter at have modtaget et CTI-forløb.

2019 | Familier med stof- og alkoholmisbrug

Behandlingstilbud til børn og unge fra familier med stof- eller alkoholmisbrug

Samlet analyse og evaluering af 15 behandlingstilbud for børn og unge fra familier med misbrugsproblemer. Fokus på målgruppe, virkninger, kerneelementer i indsatsen og omkostninger.

2019 | Anbringelse

Midtvejsevaluering: Afprøvning og opstart af to mentaliseringsbaserede programmer

Midtvejsevalueringen samler op på de foreløbige resultater af implementeringen og afprøvningen af de to mentaliseringsbaserede indsatser Robusthed.dk og Mentaliseringsguiden på 14 anbringelsessteder.

2019 | Forebyggelse og tidlig indsats, Dokumenterede metoder børn og unge

Evaluering af skolerettede og skoleunderstøttende indsatser i projekt ”Styrket faglighed blandt udsatte børn i folkeskolen”

Projektet Styrket faglighed blandt udsatte børn i folkeskolen har til formål at forbedre det faglige niveau i dansk og matematik hos udsatte børn og børn med lav socioøkonomisk baggrund. Projektet består af to skolerettede og to skoleunderstøttende indsatser. Denne udgivelse består i en evaluering af de fire indsatser. Bemærk det praksisrettede resume, der ligger som selvstændigt bilag.

2019

Midtvejsevaluering af social støtte i overgang til og fastholdelse af job

Udgivelsen er en midtvejsevaluering af et projekt, hvor jobcentret og socialforvaltningen samarbejder om at hjælpe udsatte ledige i job. Borgerne modtager en integrereret indsats, der bl.a. rummer et virksomhedsforløb og støtte efter den socialfaglige metode CTI.

2019 | Anbringelse

Evaluering af fire initiativer fra plejefamiliepakken 2015

Evalueringen samler op på resultaterne af fire delinitiativer under plejefamiliepakken fra satspuljeaftalen for 2015. Det drejer sig om initiativerne om det kommunale netværk på plejefamilieområdet, håndbog for det gode anbringelsesforløb i plejefamilie, udbredelse af netværksinddragende metoder, herunder familierådslagning, og udbredelse af god praksis for vederlag på plejefamilieområdet.

Viser 1-20 af 157. Per side 10 20 30 100
1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8
Sidst opdateret 15/11 2017