Redskaber
Socialstyrelsen har udviklet en række redskaber, som kan hjælpe dig med at anvende ICS i sagsbehandlingen.
Nedenfor kan du læse om hvert enkelt redskab samt finde links til at hente og bestille de enkelte redskaber.
Fold alle teksterne ud eller ind
Håndbog - ICS og udredningsværktøjet
Håndbogen er til sagsbehandlere, der arbejder på
myndighedsområdet med udsatte børn og unge og på
området med børn og unge med funktionsnedsættelser
eller kroniske og langvarige lidelser.
Bogen er en håndbog om anvendelse af den socialfaglige
metode Integrated Children’s System (ICS) og udredningsværktøjet,
og hvordan ICS og udredningsværktøjet kan
understøtte kvalitet i sagsbehandlingen.
De aldersopdelte fokusområder
Redskabet indeholder en række udsagn og fokusområder, det kan være relevant for sagsbehandleren at være opmærksom på bl.a. i arbejdet med de børnefaglige undersøgelser. Udsagnene er opdelt efter barnet/den unges alder og er baseret på omfattende forskningsviden fra perioden 2012-17 om børns udvikling samt beskyttelses- og risikofaktorer for børn og unge.
Vi er aktuelt udgået for fysiske eksemplarer, men vi forventer at have nye eksemplarer inden for de nærmeste måneder.
Læs mere og hent den elektroniske udgave
Det vil fremgå på siden her, når det igen bliver muligt at bestille publikationen ”De aldersopdelte fokusområder – et redskab til arbejdet med ICS”. Publikationen kan som altid downloades i en elektronisk udgave på linket ovenfor.
Tragtmodel
Tragtmodellen er et ICS-redskab til at styrke fokus i den børnefaglige undersøgelse.
Den helhedsorienterede tilgang og de forskellige fokusområder i ICS-metoden betyder, at man skal være opmærksom på, at den børnefaglige undersøgelse ikke bliver mere omfattende, end formålet tilsiger.
For at imødekomme dette har en gruppe af superbrugere i samarbejde med ICS Metodesekretariat udviklet en tragtmodel med henblik på at styrke fokus i den børnefaglige undersøgelse. Formålet er at sikre, at undersøgelsen kommer rundt om det nødvendige uden at blive for omfattende.
I vores vejledning til tragtmodellen kan du læse mere om, hvordan du konkret kan bruge tragtmodellen i dit arbejde med den børnefaglige undersøgelse.
Hent vejledning til brug af tragtmodellen
ICS-magnettaske
For at skabe overblik over informationer under en sagsdrøftelse har Socialstyrelsen i samarbejde med ICS-superbrugere udviklet et magnetredskab. Redskabet hjælper med at skabe en oversigt over de involverede i en sag: Familiemedlemmer, relevante oplysninger og barnets behov.
En måde at anvende redskabet på kan være, at en sagsbehandler præsenterer en aktuel sag, hvorefter hele teamet ved hjælp af magneter diskuterer fx barnets udækkede behov eller andre perspektiver på sagen.
Redskabet bruges konkret på et whiteboard, og man kan sætte magneterne op og ned og tegne og fortælle ved siden af.
ICS-trekanten som dialogredskab
ICS-trekanten som dialogredskab kan anvendes i samtalerne med barnet og familien. Der er to sider: På den ene side er der en illustration af ICS-trekanten og på den anden en samlet oversigt over alle ti dimensioner i ICS samt stikord til, hvordan dimensionerne skal forstås.
ICS-trekanten på andre sprog
ICS-trekanten kan anvendes som dialogredskab i samtalerne med barnet og familien. Socialstyrelsen har fået lavet illustrationer af ICS-trekanten på en række sprog, der kan anvendes i dialogen med børn og familier, der har et andet modersmål end dansk.
Dialoglineal
Dialoglinealen er et fysisk redskab, der har referencer til børnelinealen på den ene side og smileys på den anden side. Linealen kan anvendes i både dialogen med de mindre børn med begrænset verbalt sprog og med større børn og unge samt forældrene.