Børn og unge med sjældne handicap
Børn og unge med sjældne handicap har ofte både flere og alvorlige funktionsnedsættelser og helbredsmæssige udfordringer.
Forløbsbeskrivelsen skitserer det gode og virkningsfulde forløb for børn og unge med sjældne handicap, hvor både sociale, sundhedsmæssige og undervisningsmæssige indsatser er omfattet. Det bevirker, at familierne ofte møder mange aktører på tværs af sektorer i deres forløb.
Centralt for det gode forløb er viden om, hvilke faglige kompetencer og aktører der er relevant at inddrage på forskellige tidspunkter i barnets eller den unges samlede forløb.
Forløbsbeskrivelsen er baseret på aktuelt bedste viden om målgruppen, centrale aktører og faglige indsatser til målgruppen samt organisering af indsatserne.
Forløbsbeskrivelsen er udarbejdet i samarbejde med Undervisningsministeriet, Sundhedsstyrelsen og centrale faglige eksperter og interessenter, herunder KL, Danske Regioner og relevante bruger- og interesseorganisationer samt udvalgte kommuner og leverandører.
Speak i filmen: Hvad kan du bruge en forløbsbeskrivelse om sjældne handicap til? (pdf)
Anbefalinger fra Forløbsbeskrivelse om børn og unge med sjældne handicap (pdf)