Pige skærer i sig selv

Filmen handler om pædagogen Mai, der er bekymret for om pigen Naja har skåret i sig selv. Hvordan kan pædagogen hjælpe Naja?

Pædagogen Mai opdager blodspor på toilettet og i gangen og får at vide, at Naja tidligere er kommet ud fra toilettet. Naja har igennem den seneste tid været meget trist. Naja har låst sig inde på sit værelse. Mai låser sig ind på værelset og ser tydelige blodspor på gulvet. Naja ligger på sengen med dynen trukket godt op om ørerne, og hun nægter at give Mai lov til at løfte dynen.

Spørgsmål til arbejdet med casen:

Fold alle teksterne ud eller ind

Hvordan fortolker I situationen og konflikten?

  • Set fra barnets perspektiv?
  • Set fra pædagogens perspektiver?
  • Set som udenforstående?

Er der risikomomenter og hensyn, der skal tages i betragtning?

  • I forhold til barnet?
  • I forhold til pædagogen?
  • I forhold til andre børn og unge på stedet?
  • I forhold til pædagogikken på institutionen?

Hvilke pædagogiske og lovgivningsmæssige forpligtelser og muligheder kan der være i den pågældende situation?

  • Hvilke hensyn må der tages ved de lovbestemmelser, som I overvejer?
  • Hvad er det mindst indgribende indgreb over for barnet eller den unge?

Kender I til situationer fra jeres arbejde, som har fællestræk med den viste?

  • Hvilke?
  • Hvordan blev de håndteret?

Hvilke pædagogiske tiltag kunne være iværksat for at undgå, at situationen blev tilspidset?

Til diskussion.

Er der andre relevante handlemuligheder, end de angivne – hvilke, hvordan, hvorfor?

Til diskussion.

Hvordan kan/bør der følges op på situationen og problemstillingerne?

Til diskussion.

Sidst opdateret 22/03 2017