Ødelæggelse af computer

Filmen handler om Huseyin, der i frustration vil ødelægge sin computer. Kan pædagogen afværge skaden?

Huseyin har i ca. 2 år været anbragt på et privat opholdssted med intern skole. Huseyin havde i går en hård aften og har været vågen meget af natten. Han er meget bekymret for sin søster, der er i familiepleje. Huseyin sidder i skolen og arbejder på sin nye Mac med en projektopgave, men efter et stykker tid opstår der tekniske problemer. Huseyin bliver utålmodig og irriteret over den nye computer.

Spørgsmål til arbejdet med casen:

Fold alle teksterne ud eller ind

Hvordan fortolker I situationen og konflikten?

  • Set fra barnets perspektiv?
  • Set fra pædagogens perspektiver?
  • Set som udenforstående?

Er der risikomomenter og hensyn, der skal tages i betragtning?

  • I forhold til barnet?
  • I forhold til pædagogen?
  • I forhold til andre børn og unge på stedet?
  • I forhold til pædagogikken på institutionen?

Hvilke pædagogiske og lovgivningsmæssige forpligtelser og muligheder kan der være i den pågældende situation?

  • Hvilke hensyn må der tages ved de lovbestemmelser, som I overvejer?
  • Hvad er det mindst indgribende indgreb over for barnet eller den unge?

Kender I til situationer fra jeres arbejde, som har fællestræk med den viste?

  • Hvilke?
  • Hvordan blev de håndteret?

Hvilke pædagogiske tiltag kunne være iværksat for at undgå, at situationen blev tilspidset?

Til diskussion.

Er der andre relevante handlemuligheder, end de angivne – hvilke, hvordan, hvorfor?

Til diskussion.

Hvordan kan/bør der følges op på situationen og problemstillingerne?

Til diskussion.

Sidst opdateret 22/03 2017