Gå til indhold

Case - bekymrende skolefravær

I det følgende præsenteres en case til håndtering af udfordringer hos udsatte børn med bekymrende skolefravær under genåbningen af samfundet.

Mette, en pige i 8. klasse

Mette bor sammen med sin mor og hendes kæreste og deres 2 fælles børn. Mette og mor har flyttet meget og en overgang boede Mette hos sin mormor, fordi mor havde det dårligt og ikke kunne passe ordentligt på hende. Mette er egentlig ret kvik, men hun har aldrig gået stabilt i skole; på trods af manglende skolegang klarer hun sig nogenlunde i hovedfagene.

Inden Danmark lukkede ned, havde Mette det rigtig svært med at komme i skole – hun havde vendt rundt på sit døgn, kom sjældent ud og brugte mest sin tid på at være hjemme og hjælpe sin mor med de yngre søskende. Da Covid-19 lukkede skolerne, var Mette og hendes mor meget lettede – nu skulle de ikke kæmpe med at få hende afsted hver morgen. Det føltes mest af alt som en pres-fri zone.

Mette har siden forsøgt at følge den online-undervisning, som skolen har etableret for hendes klasse. Hun logger på om morgenen, men får ikke lavet de lektier, som lærerne anviser. Hendes mor kalder også tit på hende, når hun skal gå en tur med sin lillesøster i barnevognen for at hun skal sove – hendes mor har nemlig selv brug for at sove, fordi hun har en depression.

Mettes mor er selv meget bange for at blive smittet med Covid-19 og det er hendes kæreste også, fordi han har en kronisk sygdom. De mindre søskende kommer derfor heller ikke i børnehave. Mettes mor har sagt, at det nok er bedst, at Mette bliver hjemme resten af året.

Håndtering
Klasselæreren undrer sig over, at Mette logger sig på undervisningen, men ikke afleverer nogle opgaver. Hun ringer gentagne gange til både Mette og hendes mor og skriver også en besked på Aula, men får ikke noget svar. Til sidst sender hun en sms til Mette og får svar med det samme.

Mette fortæller, at hun har det godt, men at det er svært at følge med i online-undervisningen. Hun fortæller også, at hendes mor er bange for at blive smittet, og at Mette derfor ikke må gå særlig meget udenfor. Klasselæreren og Mette aftaler, at Mette fremadrettet skal logge på på et særligt tidspunkt, hvor klasselæreren guider hende gennem dagens opgaver og udpeger, hvad hun forventer Mette skal lave/ikke lave. De aftaler også, at klasselæreren skriver en sms til Mettes mor, og at hun også ringer til Mettes kontaktperson, der kender familien godt.

Kontaktpersonen, som er vendt tilbage på arbejde, tager kontakt til Mette og hendes mor. Hun starter med at gå en tur med Mette med god afstand mellem dem og uden knus som de plejer. De ringer også til Mettes mor, der kommer ned til dem iført mundbind og handsker. De holder et møde i gården med god afstand mellem dem.

Mettes mor fortæller, at hun er rædselsslagen for at blive syg. Kontaktpersonen anerkender situationen og frygten hos Mettes mor, og sammen udfolder de hendes tanker omkring, hvad der kan ske og får snakket om, hvor realistiske de forskellige scenarier er.

De udfolder også, hvad der kan ske, hvis ingen af børnene kommer i børnehave eller skole resten af året. I slutningen af samtalen aftaler de at mødes igen senere på ugen og tale videre omkring situationen, og de aftaler også, at kontaktpersonen holder løbende kontakt med Mettes klasselærer.

Teksten er udarbejdet af Poppelgården, der er VISO-leverandør. Har du spørgsmål, kan du kontakte Socialstyrelsens hotline på 72 42 40 00.

Sidst opdateret 28/05 2020