Redskaberne til dette tema finder du i gardinet nederst på siden.
Når der kommer ny lovgivning eller nye vejledninger til loven, skal de straks implementeres i sagsbehandlingen. Der skabes desuden ny evidensbaseret viden om, hvad der virker og ikke virker for børnene og de unge med særlige behov. Der er behov for, at denne nye viden bliver omsat i ny praksis i sagsbehandlingen.
Ændringer i de IT-systemer som kommunen anvender - eller i de socialfaglige metoder - er også eksempler på nyt, som skal indarbejdes i den daglige praksis. Når ændringerne sker ved, at der ændres i de digitale eller papirbaserede sagsgange, understøtter det indarbejdelsen af de nye rutiner.
Opsøg ny viden
Kommunen får ikke kendskab til ny viden og ny lovgivning af sig selv. Det kræver, at man aktivt opsøger den. For at ny viden kan omsættes i en ændret praksis, er det derfor en forudsætning, at kommunen bliver opmærksom på, at den nye viden findes, og at den er relevant. Dernæst skal der tages stilling til, hvordan den nye viden kan bruges, og hvilke dele af det socialfaglige arbejde den vedrører.
Funktionen som faglig ekspert eller superbruger kan med fordel indeholde krav om, at vedkommende skal følge med i lovgivningen og i den nye viden. Eksperterne kan gives et ansvar for, at det nye omsættes til ændringer i den faglige praksis.
Efteruddannelse og kurser og er også en måde at få ny viden ind i den socialfaglige indsats. Man kan med fordel udarbejde en strategi for kompetenceudvikling, som tager hensyn til både organisationens langsigtede og aktuelle behov for at få viden om ny lovgivning og nye metoder.
Endelig kan systematisk samarbejde om vidensdeling og kompetenceudvikling mellem nabokommuner være en måde at få ny inspiration til sin faglige praksis. Det kan fx ske gennem netværk på tværs af kommuner, der arbejder ud fra faste kommissorier og med krav om konkrete resultater.
Redskaber
Her følger fire redskaber til at omsætte ny viden og ny lovgivning i den faglige praksis.