Styrket og helhedsorienteret tilgang for udsatte unge på kanten af uddannelse og beskæftigelse
Projektperiode:
2020 - 2023
Målgruppe:
Målgruppen er udsatte unge mellem 15-25 år, som har et tværfagligt støtte- og udviklingsbehov i forhold til at gennemføre en ungdomsuddannelse og/ eller komme i beskæftigelse. Målgruppen er afgrænset til unge med sociale, psykiske og/eller fysiske udfordringer, der har behov for ydelser efter Serviceloven kombineret med ydelser efter Lov om Kommunal indsats for unge under 25 år og/eller Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.
Baggrund for projektet:
Undersøgelser viser, at kommunerne i høj grad oplever udfordringer på ungeområdet med: - At sikre sammenhængende forløb, der fastholder og motiverer de udsatte unge, som for fleres vedkommende har mange berøringspunkter med kommunen, og i visse tilfælde med psykiatrien. - At sikre en sammenhængende faglig og økonomisk styring som følge af ungeområdets kompleksitet. - At investere og omlægge indsatsen, når de økonomiske gevinster ligger længere ude i fremtiden og eventuelt på andre fagområder.
Formål:
Formålet med projektet er at sikre, at flere udsatte unge med sociale, psykiske og/eller fysiske udfordringer støttes i, motiveres til og opnår de relevante færdigheder og personlige kompetencer til at gennemføre en ungdomsuddannelse og/ eller komme i beskæftigelse.
Dokumentation og evaluering:
Projektet evalueres, og evaluator vil løbende indsamle og præsentere data på møder og workshops med henblik på at understøtte læring og udvikling af den faglige tilgang.
Samarbejdsparter:
Projektet udvikles i samarbejde med STAR og STUK. Derudover vil der blive indgået aftale med en ekstern evaluator samt en eller flere samarbejdsparter, som skal varetage uddannelses- og kompetenceforløb målrettet de kommuner, som indgår i projektet. Der indgås aftale med eksterne samarbejdsparter i starten af 2021.
Finansiering:
Projektet finansieres af Udviklings- og investeringsprogrammet på børne- og ungeområdet (BUIP). Der er afsat 26,4 mio. kr. i den samlede periode.