Gå til indhold
Forside > Handicap > Autisme > Projekter og initiativer

Projekter og initiativer

Nye indsatser målrettet børn og unge med handicap: Bedre koordination i indsatserne

ADHD, Autisme, Hjerneskade | 25/01 2018

Gennem en afdækning og afprøvning af modeller for én koordinerende sagsbehandler skal projektet bidrage til at sikre bedre sammenhæng, koordination og fleksibilitet i de kommunale indsatser til børn med handicap og deres familier.

Udbredelse af Stepping Stones

ADHD, Autisme, Børn med funktionsnedsættelser | 10/01 2019

Det evidensbaserede program Stepping Stones er rettet mod forældre, der har et barn med et handicap. Stepping Stones blev med succes afprøvet i 5 danske kommuner og udbredes nu til 10-18 kommuner. Udbredelsen sker som led Udviklings- og Investeringsprogrammet på børneområdet (UIP).

Unge med autisme - overgang til selvstændigt liv

Autisme | 17/02 2019

Gennem en kortlægning og modning af sociale og mestringsrettede bostøttemetoder skal projektet bidrage til, at flere unge med autisme får kompetencer til at mestre et selvstændigt og meningsgivende voksenliv.

Styrket overgang til og fastholdelse på ungdomsuddannelse for unge med handicap

ADHD, Autisme, Bevægelseshandicap, Døvblindhed, Epilepsi, Hjerneskade, Hørehandicap, Multiple funktionsnedsættelser, Ordblindhed, Psykisk sårbarhed, Psykiske vanskeligheder, Sjældne handicap, Stammen og løbsk tale, Synshandicap | 04/01 2021

Projektet skal udvikle en model for en indsats, der kan støtte unge med handicap i at starte på og gennemføre en ungdomsuddannelse. Modellen vil have fokus på både strukturelle, sociale og personlige forhold.

Mestringsprogram til børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser

ADHD, Autisme | 08/01 2021

Udvikling og modning af et dansk mestringsprogram til 8-14 årige børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser med tilhørende vidensforløb for de voksne omkring barnet.

Generel model for beskrivelse af specialiseringsniveauer

Alle projekter og initiativer, National koordination, Om socialstyrelsens viden, Autisme, Socialtilsyn, Synshandicap, Hjerneskade | 22/01 2021

Socialstyrelsen skal udarbejde, afprøve og evaluere en generel model for, hvordan man kan beskrive specialiseringsniveauer på socialområdet. Det sker som led i spor 2 i social- og ældreministerens (tidligere social- og indenrigsministeren) evaluering af det specialiserede socialområde (ESS).

Sidst opdateret 19/05 2015