Forside > Handicap > ADHD > Viden om metoder > Sociale indsatser til børn og unge med ADHD

Sociale indsatser til børn og unge med ADHD

På Socialstyrelsens Vidensportal finder du et tema om opmærksomhedsforstyrrelse. Her kan du bl.a. læse om forskellige programmer, der har til formål at klæde forældre til børn med ADHD og tilsvarende vanskeligheder på til at mestre hverdagen med et barn med særlige udfordringer.

På Vidensportal.dk kan du læse om de evidensbaserede amerikanske programmer NFPP, (New Forrest Parenting Program) og CPS (Collaborative and Proactive Solutions), og det danske programmer Kærlighed i Kaos og De Utrolige År.

Vidensportal.dk – tema om opmærksomhedsforstyrrelse 

Socialstyrelsen har også udgivet den nationale ADHD-handleplan, der giver et overblik over en lang række sociale indsatser til børn, unge og voksne med ADHD. Her kan du læse mere om de indsatser, som er kort omtalt her på hjemmesiden.

Den nationale ADHD-handleplan 

Fold alle teksterne ud eller ind

Sociale indsatser til familien

Børn og unge med ADHD vil ofte have en adfærd, der stiller store krav til familien. Det kan belaste relationen mellem forældre og barn og også medføre, at søskende føler sig oversete. Undersøgelser viser, at mange forældre oplever stress og mister tilliden til egne forælderevner. Vanskelighederne bliver typisk forværret, når forældrene selv eller søskende har ADHD.

Eksempler på indsatser målrettet familien: 

Forebyggende

  • Tidligt forebyggende indsatser (familie-/ungerådgivning)
  • Stepping Stones

Foregribende

  • De Utrolige År (DUÅ)
  • Parent Management Training - Oregon (PMTO)
  • Kærlighed i Kaos (KiK)
  • Stepping Stones
  • Mestringsprogrammer for børn og unge (fx PUST og Star Detective).

Indgribende

  • Familierådslagning
  • Stepping Stones
  • PMTO Teens
  • Funktionel Familieterapi (FFT)
  • PMTO individuel familiebehandling
  • New Forest Parenting Programme (NFPP)

Dagtilbud

Børn lærer og udvikler sig gennem aktiviteter og samspil med andre børn og voksne. For børn, som har vanskeligheder med opmærksomhed, aktivitet og impulsivitet, vil det ofte kræve en særlig indsats at sikre deres deltagelse i og udbytte af fælles aktiviteter.

Eksempler på indsatser målrettet dagtilbud: 

Forebyggende

  • LP-modellen.

Foregribende

  • DUÅ-Børnehave og Skole.

Indgribende

  • Specialpædagogisk indsats/støtte i dagtilbud.

Grundskole og ungdomsuddannelse

Børn med ADHD er i stor risiko for at komme i vanskeligheder i skolen. Ofte er børnene i en tilstand af kronisk stress, som over tid påvirker deres indlæring og hukommelse negativt. Det, som læreren let kan opfatte som negativ adfærd hos eleven, kan være en forsvarsreaktion på den præstationsrelaterede stress, som mange børn med ADHD oplever.

Der vil derfor være behov for at indrette et læringsmiljø, der tager højde for og kan imødekomme disse elevers vanskeligheder.

På ungdomsuddannelserne skal den unge indgå i et mere løst struktureret miljø, som stiller stadigt større krav til den unges selvforvaltning og evne til at tage ansvar. Det harmonerer dårligt med det behov for struktur og forudsigelighed, som mange unge med ADHD har for at kunne fastholde koncentration og overblik. Unge med ADHD har derfor ofte brug for hjælp og støtte til at fastholde motivationen gennem et uddannelsesforløb.

Eksempler på indsatser målrettet grundskole og ungdomsuddannelse:

Forebyggende

  • Læringsmiljøet
  • Klasseledelse og relationskompetence
  • Læringsmiljø og Pædagogisk analyse (LP)
  • Program for Læringsledelse (PLF)
  • Positiv Adfærd i Læring og Samspil (PALS)
  • Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU)

Foregribende

  • Robusthed.dk
  • To-lærer-ordning/Co-teaching
  • Positiv Adfærd i Læring og Samspil (PALS)
  • Fastholdelsesmentorer

Indgribende

  • Familieklasser
  • Positiv Adfærd i Læring og Samspil (PALS)
  • Ordinær erhvervsuddannelse med særlig støtte
  • Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU).

Fritid

For børn med ADHD er risikoen for, at relationerne til andre børn kan udvikle sig til at være konfliktfyldte og problematiske, væsentligt forhøjet. Det betyder, at andre børn trækker sig, så barnet bliver isoleret.

Et aktivt fritidsliv bidrager til udviklingen af sociale og personlige kompetencer og gør det muligt at mødes om ’et fælles tredje’ i form af en idrætsaktivitet eller en anden fritidsaktivitet. 

I ungdomsårene vælger unge i stigende grad selv deres sociale relationer og skaber nye og selvvalgte sociale netværk, som kan række ind i det kommende voksenliv. Unge med ADHD har brug for steder, hvor de kan komme i fritiden og være sammen med andre unge - steder, hvor de kan lære strategier til at styrke omgangen med andre unge.

Eksempler på indsatser målrettet fritidsområdet:

Forebyggende

  • Mindfulness

Foregribende

  • FOKUS – ro og koncentration gennem skydeidræt
  • Skoleforeningssamarbejde
  • Mindfulness.

Indgribende

  • Fritidsguide/foreningsguide
  • Mindfulness.

Unge og risikoadfærd

Risikoadfærd kan være mere fremtrædende hos unge med ADHD end hos andre unge, da risikoadfærd i høj grad styres af evnen til at kontrollere impulser, vurdere en situation, kalkulere med konsekvenser og skabe overblik.

Det er derfor af stor betydning, at voksne omkring unge med ADHD er særligt opmærksomme, opsøgende og støttende i forhold til at modvirke og forebygge risikoadfærd.

Eksempler på indsatser målrettet unge og risikoadfærd: 

Forebyggende

  • Headspace

Foregribende 

  • Kriminalitetsforebyggende indsats

Indgribende

  • Multisystemisk Terapi (MST).
Sidst opdateret 12/04 2018