Målrettet forældre
Fold alle teksterne ud eller ind
Aktivitetshæfter
Forældre, som deltager i programmet får et hæfte med en grundig beskrivelse af ugens aktiviteter. De får også en vejledning til, hvordan de skal lave aktiviteterne sammen med deres barn. Hver uge starter Hipp (flodhesten) og Hopp (kaninen) ugens emne i en fortælling.
Derefter følger en introduktion til ugens emne, en oversigt over aktiviteterne og materialerne samt en beskrivelse af, hvordan hver enkelt aktivitet skal udføres.
Ugens HippHopp fortælling er indlæst, så man kan vælge at lytte til fortællingerne. Dette giver også barnet mulighed for at genhøre fortællingen i løbet af ugen.
Nedenfor finder du aktivitetshæfter samt ekstramaterialer til aktiviteterne.
Aktivitetshæfte, uge 1
Uge 1: Landskab
Uge 1: Dyrebrikker
Aktivitetshæfte, uge 2
Uge 2: Adressekort
Uge 2: DK-kort
Uge 2: Hverdagsbrikker
Uge 2: Byfoto
Aktivitetshæfte, uge 3
Uge 3: Krop
Uge 3: Bevægelseskort
Uge 3: Følelseskort
Aktivitetshæfte, uge 4
Uge 4: Superhelte
Uge 4: Maske
Uge 4: Netværkskort
Aktivitetshæfte, uge 5
Uge 5: Fotobrikker
Aktivitetshæfte, uge 6
Uge 6: Bjørn
Uge 6: Bjørn og Hipp
Uge 6: Løve
Uge 6: Ørn
Aktivitetshæfte, uge 7
Uge 7: Mad-fotos
Uge 7: Hvem er stærkest?
Aktivitetshæfte, uge 8
Uge 8: Stamtræ
Uge 8: Kort med dyr
Uge 8: Kort med dyr
Aktivitetshæfte, uge 10
Uge 10: Ansigtskort
Uge 10: 'Find 1 fejl' 1
Uge 10: 'Find 1 fejl' 2
Uge 10: 'Find 1 fejl' 3
Uge 10: 'Find 1 fejl' 4
Aktivitetshæfte, uge 11
Uge 11: Fotoark med dyr
Aktivitetshæfte, uge 12
Uge 12: Fotoark med broer
Uge 12: Bogstavbrikker
Aktivitetshæfte, uge 14
Uge 14: Opskrift
Uge 14: Terning
Aktivitetshæfte, uge 15
Uge 15: Verdenskort
Uge 15: Fotoark med skrald
Aktivitetshæfte, uge 18
Uge 18: Landmand
Aktivitetshæfte, uge 20
Uge 20: Fotoark med børn
Aktivitetshæfte, uge 21
Uge 21: Æsel
Uge 21: Fødekæde
Uge 21: Gåtur
Aktivitetshæfte, uge 22
Uge 22: Spil
Aktivitetshæfte, uge 24
Uge 24: Heltekort
Uge 24: Påklædningsdukker
Aktivitetshæfte, uge 25
Uge 25: DK-kort
Uge 25: Humørbrev
Uge 25: Havet brikker
Aktivitetshæfte, uge 26
Uge 26: Vinger
Aktivitetshæfte, uge 27
Uge 27: Hinkeruder
Uge 27: Mødested A4
Uge 27: Mødested A5
Aktivitetshæfte, uge 28
Uge 28: Akrobatik
Uge 28: Klippeark
Uge 28: Stamtræ
Indtalte fortællinger
Her finder du indtalte historier om flodhesten Hipp og kaninen Hopp, som starter hver uges emne. Historierne passer til ugens aktivitetshæfte.
Information om guidernes rolle
I de fire kommuner, som i 2009-2011 afprøvede programmet i samarbejde med Socialstyrelsen, har guiderne i HippHopp-programmet været kommunalt ansatte. Guiderne har alle tidligere arbejdet eller har fortsat arbejdet som pædagog i dagtilbud og SFO’er, som folkeskolelærer eller tolk.
Guiderne skal hver uge introducere forældre til ugens aktiviteter, så han/hun bliver fortrolig med aktiviteter og materialer, der indgår i ugens aktiviteter.
Udgangspunktet for guidernes introduktion er aktivitetshæfterne. Guiderne har desuden et materiale, der hedder ’Vejledninger til guiderne’. Det indeholder en præsentation af ugens emne og beskrivelser af, hvad der er vigtigt for guiden at være opmærksom på, at forældre får at vide om aktiviteterne.
Se eksempel på vejledning til HippHopp guider for uge 1 ved at klikke på linket:
Litteratur til børnene
Bøgerne er inddelt efter de emner, som også indgår i HippHopp materialerne.
Om dyr:
Andersen, Kira & Schmidt, Tine(2006): Min lille blå om dyr. Krogh
Downs, Thomas(2009): Min fotobog om truede dyr. Globe.
Eidissen, Bjørn & Ransedokken, Olgunn(2006): Mads og Mia kigger på små dyr. Forum.
Harris, Nicholas(2008): Dyr fra hele verden. Globe.
Harrison, Sarah(2005): En zoo. Flachs.
Stenumgaard, Mette & Kirkholt, Preben (1995): Poul Erik bor på landet. Klematis.
Her bor jeg - Danmarks geografi og historie:
Ludvigsen, Ruth(1998): Rundt i Danmark. Flachs.
Manning, Mick & Granström, Brita(2007): Historien om et vikingeskib. Thorup.
Skaarup, Bi & Juhl, Hans (1994): På besøg i jernalderen. Klematis.
Skaarup, Bi & Juhl, Hans (1994).: På besøg i landsbyen for 100 år siden. Klematis.
Skaarup, Bi & Juhl, Hans (1994): På besøg i stenalderen. Klematis.
Jeg er stærk og sund:
Andersen, Kira m.fl. (2006): Min lille blå om dig og mig. Krogh,.
Benn,Jette & Bjerregrav Henrik(1998): Vores mad. Klematis.
Bing, Elin & Ranheimsæter, Jon(2006): Monsterkogebogen. DR.
Gellert, Dina & Bondo, Ulrikke Juul(1999): Det' ren barnemad - en kogebog for de mindste. Carlsen.
Holsonback-Windmolders, Anita & Timmers, Leo (1996): Fra abeløb til frøhop - en aktivitetsbog for børn. Gyldendal.
Jørgensen, Mette & Pardi, Charlotte(2005): Slangeløb og andre bevægelses- og sproglege. Klematis.
Lindahl, Helle(2006): Leg og lær året rundt. Gyldendal.
Iwona, Radünz & Röhner, Thomas(2008): Min rokketand - alt om dine mælketænder. Politiken.
Schaaf, Bettina & Dürr, Gisela(1999): Sådan virker kroppen. Klematis.
Om superhelte og prinsesser
Fisscher, Tiny & Wolf, Barbara de(2002): Min egen prinsessebog.Borgen.
Kavanagh, Peter(1998): Min far er superhelt.Sesam.
Let-til-bens, Lise & Mageløse, Margrethe(2005): Tænk hvis du var ballerina! Arvids.
Lovitt, Chip m. fl.(2006): Batman og Ninjaen.K.E. Media + 1 cd.
Ross, Tony(2007): Jeg vil ha' mine nye sko. Forum.
Simonson, Louise m. fl.(2006): Superman - robot går amok. K.E. Media,+ 1 cd.
Verden omkring mig
Berg, Øivind(2005): Sommer.Sesam.
Fiske, Anna(2009): Hallo jord! Gyldendal.
Manning, Mick & Granström, Brita(1997): Nam-nam!Klematis.
Ortmann, Lisa Berg & Tidholm, Anna-Clara(2000): Se ud - en bog om mennesker. Høst.
Eventyr
Andersen, H.C.(2005): Tommelise. Klematis.
Andersen, H.C.(2005): Vanddråben - og tre andre eventyr. Carlsen.
Fyrtøjet, genfortalt af Kjeld Nørgaard, illustreret af Sussi Bech. DR Multimedie, 2004. (Kaj & Andrea - på eventyr med H.C. Andersen)
Grimm, J. L. K.(2002): Tornerose. Klematis.
Kipling, Rudyard(2005): Hvordan dromedaren fik sin pukkel. Høst.Mazan(1998): Drengen der ville lære at blive bange, frit efter Brødrene Grimm. Bogfabrikken.Zeman, Ludmila: Sindbad Søfareren. Thorup, 2000.
Wiesner,David & Kahng, Kim(2006): Den forheksede drage. Thorup.
Om familie og arbejde
Eliasson, Sari & Forslind, Ann(2002): Mor har mødt en fyr. Thorup.
Manning, Mick & Granström, Brita (2001): Her er mit stamtræ.Flachs.
Mogensen, Jan(2002): Jeg skal i skole - en samtalebog for børn og forældre om at gå i skole. Carlsen. Petersen, Peter H. (2008): Landmandsliv – forår. Klematis.
Stenumgaard, Mette & Kirkholt, Preben(1997): På brandstationen. Klematis.
Stenumgaard, Mette & Nymann, Bo (2003): Pelle skal på fritidshjem. Klematis.
Nørd
Havukainen, Aino & Toivonen, Sami(2008): Kalle & Palles sære opfindelser. Turbine.
Jennings, Terry & Anstey, David (1989): Sjove forsøg med ting der flyder og synker. Teknisk Forlag.
Jennings, Terry & Anstey, David (1989): Sjove forsøg med vind og vejr. Teknisk Forlag.
Tobiasen, Inger (2001): Har du hørt om Snehvide og de seks små dværge- leg med tal og mængder.Klematis.
Tobiasen, Inger (2003): Har du hørt om et hop i tiden - leg med tid og forandringer. Klematis.
Woolfitt, Gabrielle (1995): Sommer. Flachs, (Der findes tilsvarende bøger om de andre årstider)
Om venner
Frey, Jana & Gotzen-Beek, Betina(2005): Lad mig være! Lotte lærer at sige stop. Lamberth.
Güettler, Kallem. fl.(2008): Store monstre græder ikke. Torgard.
Kreul, Holde & Geisler, Dagmar: Mig og mine følelser, Gyldendal.
Lamberth.Aakeson, Kim Fupz & Bojesen, Niels Bo(2008): Vitello graver et hul. Gyldendal.
Lindström, Eva(1998): Stig ka' jeg li'. Gyldendal.
Reider Katja & Bücker Jutta(2005): Rosalie og Trøffel ; Trøffel og Rosalie. En historie om kærlighed. Bazar.
Roca Núria & Curto,Rosa Maria(2003): Følelser - fra trist til lykkelig. Lamberth.
Roca Núria & Curto Rosa Maria(2003): Venskab - fra gamle til nye venner
Aktivitetskalender
Her finder du aktivitetskalenderen som skal give familierne et overblik over ugerne, aktiviteterne, emnerne og de forskellige levels. Kalenderen kan hænges op.
Level 1: Aktivitetsplan uge 1-10
Level 2: Aktivitetsplan uge 11-20
Level 3: Aktivitetsplan uge 21-30