Gå til indhold
Forside > Børn > Anbringelse > Udgivelser om anbringelse

Udgivelser om anbringelse

2022 | Anbringelse

Den gode anbringelse. Videns- og praksisafdækning.

Hvad kendetegner den gode anbringelse, og hvordan kan man konkret arbejde med at forbedre kvaliteten på døgninstitutioner og socialpædagogiske opholdssteder? Det er de spørgsmål, denne vidensafdækning fra Socialstyrelsen forsøger at give nogle af svarene på.

2022 | Anbringelse

Mere kvalitet i plejefamilier – en bedre opvækst for det anbragte barn

Evalueringen belyser implementeringen af statspuljeinitiativet ”Mere kvalitet i plejefamilier – en bedre opvækst for det anbragte barn”.

2022 | Anbringelse

Samarbejder mellem plejefamilier, døgninstitutioner og familieplejekonsulenter. Indsatsbeskrivelse

Indsatsbeskrivelsen er udarbejdet som en inspiration til kommuner, som ønsker at etablere et fast samarbejde mellem døgninstitutioner, plejefamilier og familieplejekonsulenter.

2022 | Anbringelse

Samarbejder mellem plejefamilier og døgninstitutioner/opholdssteder. Slutevaluering

Udgivelsen er en evaluering af en samarbejdsmodel for døgninstitutioner/opholdssteder, plejefamilier og familieplejekonsulenter. Evalueringen beskriver implementering, resultater og omkostningsniveau.

2021 | Anbringelse, Om socialstyrelsens viden, Socialtilsyn

Mere kvalitet i plejefamilier - Statusrapport på opfølgning

Første statusrapport er en nøgletalsanalyse, der følger op på de driftsmæssige aspekter af implementeringen af lovændringer på plejefamilieområdet, der trådte i kraft d. 1. juli 2019.

2021 | Anbringelse

Nye plejefamilier

Hvilke familier vælger at blive plejefamilier, og hvad motiverer den enkelte plejeforældre til at søge om at blive plejefamilie.

2021 | Anbringelse

Juridiske rammer og opmærksomhedspunkter i samarbejdet om anbragte børn og unges skolegang - Styrket læringsmiljø

Socialstyrelsen har udarbejdet en guide, der præsenterer relevant lovgivning for samarbejde om anbragte børns skolegang. Det er lovgivning, der både omhandler social- og skoleområdet og med generelle forvaltningsretlige principper. Guiden fremhæver nogle opmærksomhedspunkter, som kan støtte fagfolk i samarbejdet på tværs af social- og skoleområdet.

2021 | Anbringelse, Kriminalitet

Evaluering af delvis lukkede afdelinger

Evalueringen beskriver bl.a. målgruppen og rammerne for indsatsen på de delvis lukkede afdelinger. Personalet vurderer, at institutionstypens særlige beføjelser bidrager til at fastholde de unge i socialpædagogisk behandling. De unge har dog også efter anbringelsen svære problemer.

2021 | Anbringelse, Efteruddannelse, Kriminalitet

Undersøgelse af ydre sikkerhed og efteruddannelse på sikrede og delvis lukkede institutioner.

Socialstyrelsen har på baggrund af spørgeskemaer, telefoninterviews og ekspertvurderinger gennemført en undersøgelse af behovet for yderligere ydre sikkerhed og opkvalificerende efteruddannelse af personalet på sikrede og delvis lukkede institutioner.

2021 | Anbringelse

Karakteristik af udsatte forældre

Denne analyse af udsatte forældre beskriver blandt andet, hvad der karakteriserer meget udsatte forældre og forældre til anbragte børn og unge, på hvilke områder disse forældre er udfordrede, og hvilke former for støtte de får tildelt.

Viser 1-10 af 66. Per side 10 20 30 100
1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7
Sidst opdateret 16/10 2015