Daglige aktiviteter

For nogle vil det være relevant at finde aktiviteter, som kan give indhold og mening i borgerens liv, og som hverdagen kan fyldes ud med.

Det kan fx være aktiviteter i forhold til borgerens interesser, fysiske aktiviteter eller aktivitets- og samværstilbud.

Der kan eksempelvis for nogle være et ønske om at deltage i sociale aktiviteter fx hos en NGO, eller i kommunale aktivitetstilbud.

For nogle kan det også være en mulighed at lave frivilligt arbejde, hvor de oplever at kunne gøre en forskel for andre.

Det er vigtigt at tage hensyn til, at borgerne kan have et meget forskelligt udgangspunkt for at deltage i sådanne aktiviteter. Nogle har det måske fysisk eller psykisk så dårligt, at de ikke føler at være i stand til at deltage i sådanne tilbud.

Andre giver udtryk for et behov, men er måske usikre på, hvad de kan magte. Her er det vigtigt, at ACT-medarbejderen i en dialog med borgeren hjælper med at finde ud af, hvilke aktiviteter der kunne passe til borgerens behov.

Her spiller særligt jobcentermedarbejderen en væsentlig rolle i forhold til at kunne udpege mulige aktiverings- og aktivitetsprojekter, som borgeren kan indgå i. Det vil typisk være ’bløde aktiviteter’ rettet mod at give borgeren indhold og mening, og noget at tage sig til i hverdagen.

Jobcentermedarbejderen understøtter en proces med at få sat disse aktiviteter i gang for borgeren og bostøttemedarbejderen støtter borgeren i at komme i gang med at deltage i aktiviteterne.

Det kan være borgeren har behov for en telefonopringning eller en SMS, der minder borgeren om, når aktiviteten foregår, og måske har borgeren behov for, at ACT-medarbejderen følger med borgeren hen til det sted, hvor aktiviteten foregår.

Sidst opdateret 06/05 2015