Socialtilsyn og National Koordination

Kontoret varetager Socialstyrelsens auditfunktion i forbindelse med de fem socialtilsyn. Kontoret varetager også opgaven vedrørende National koordination på det mest specialiserede social- og specialundervisningsområde.

Kontoret har opgaver i forbindelse med både de fem socialtilsyn og den nationale koordination.

Auditfunktionen

Socialstyrelsen skal gennem auditfunktionen sikre implementering af Tilsynsreformen samt en systematisk, ensartet, uvildig og faglig kompetent varetagelse af tilsynsopgaven på tværs af de fem kommunalt forankrede socialtilsyn.

Socialstyrelsen har i denne sammenhæng blandt andet ansvaret for at videreudvikle kvalitetsmodellen for socialtilsyn samt nødvendige redskaber, guidelines, kompetenceudvikling m.v. for at understøtte tilsynsarbejdet.

Socialstyrelsen udarbejder også en årlig rapport om socialtilsynenes virksomhed.

National Koordination

National Koordination skal understøtte, at der eksisterer det fornødne udbud af tilbud og indsatser på det mest specialiserede social- og specialundervisningsområde.

Formålet er at sikre, at der ikke sker en uhensigtsmæssig afspecialisering i indsatsen over for små og komplekse målgrupper.

Bl.a. vil kontoret udmelde målgrupper eller særlige indsatser, hvor der er behov for øget koordination på tværs af kommunerne og formidle aktuel bedste viden om tilrettelæggelse af forløb for små og komplekse målgrupper. Formidlingen sker gennem faglige forløbsbeskrivelser.

Bemanding

Kontoret ledes af en kontorchef, en souschef og en faglig leder og har ca. 15 medarbejdere.

 

 

 

Sidst opdateret 14/06 2016