11/05 2015

Hjælp til læring for udsatte børn i folkeskolen

Den 21. maj 2015 afholder Socialstyrelsen workshops om to netop udbudte projekter: Makkerlæsning og Klub Penalhus. Det sker ved et symposium om udsatte børns læring i folkeskolen, som Undervisningsministeriet og Socialministeriet afholder i fællesskab.

Hvordan lykkes vi med at mindske betydningen af social baggrund for børn i folkeskolen? Det spørgsmål har satspuljepartierne afsat 35,6 millioner kroner over fire år til at finde svar på i et landsdækkende forsøgsprogram, der går på tværs af folkeskole- og socialområdet.

Undervisningsministeriet og Ministeriet for Børn, ligestilling, Integration og Sociale forhold har derfor inviteret til symposium på Axelborg i København den 21. maj fra kl 9 - 16. Alle relevante medarbejdere, der arbejder med udsatte børn i folkeskolerne og på det kommunale børne- og ungeområde er velkomne til at deltage. Formålet er at skabe videndeling mellem praktikere, forskere og ministerierne til brug for forsøgsprogrammet.

På symposiet vil der være oplæg fra Nordens førende forskere på området, eksempler på særligt gode indsatser fra kommunerne og debatter. Socialstyrelsen vil ved workshops præsentere to konkrete metoder, der indgår i forsøgsprogrammet, nemlig metoderne Makkerlæsning og Klub Penalhus.

Tilmelding på Undervisningsministeriets hjemmeside

Sidst opdateret 13/05 2015