Erfaringer fra USA

I USA har projektet og metoden Book Buddies over flere år vist flotte resultater for såvel ordblinde børn som andre læsesvage elever.

Ravenswood Reads har en årrække med succes bag sig. Her er makkerordningerne udbygget således, at frivillige fra lokalsamfundet uddannes til at undervise børn med svage forudsætninger for læsning. Det kan være studerende, pensionister eller andre med lidt tid til overs.

Amerikanske projekter har desuden gode erfaringer med ordninger, som ligger i SFOen, på fritidshjemmet eller i en lektiecafé. Se bl.a. ”Talking Tutoring”, en video med amerikansk ekspertpanel, der bl.a. omfatter Marcia Invernizzi (Book Buddies).

Man har også eksempler på, at high-scool elever, der selv har oplevet læsevanskeligheder, har varetaget undervisning af små elever med læsevanskeligheder. Igen har der været tale om et omfattende kursus for de ældre makkere, før de giver læsestøtte til de yngre. Men samtidig er disse ældre makkere ofte optaget på high-school i kraft af deres motivation og kompetencer indenfor fx. sport. Dette kan være et stærkt bidrag til at bryde med et negativt selvbillede - man kan være noget for hinanden.

Det er bl.a. den amerikanske professor ved Stanford University, Connie Juel, der har publiceret resultater fra kontrollerede forsøg med makkerpar. Book Buddies er udviklet i samarbejde med Marcia Invernizzi, som er professor ved University of Virginia.

Sidst opdateret 09/06 2016