Forside > Om os

Om os

Socialstyrelsen bidrager aktivt til en vidensbaseret socialpolitik, der medvirker til en effektiv social indsats til gavn for borgerne. Styrelsen er en del af Social- og Indenrigsministeriet.

BESKRIVELSEN AF SOCIALSTYRELSENS OPGAVER ER IKKE OPDATERET EFTER ETABLERINGEN PR. 28. JUNI AF DET NYE SOCIAL- OG INDENRIGSMINISTERIUM. 

Socialstyrelsen opgave er at:

  • bistå kommunerne med at implementere gældende lovgivning.
  • formidle viden om virkningsfulde praksisser og metoder på det socialfaglige område.
  • bistå med generel og specialrådgivning af kommuner og regioner på det sociale område, samt på  specialundervisningsområdet.
  • bidrage med udredning i komplicerede sager.
  • yde rådgivning til borgerne i komplicerede sager.
  • deltage i forberedelse af ny lovgivning med ny viden og erfaring fra praksis.
  • administrere Tilbudsportalen, analyseopgaver vedrørende serviceloven, opfølgning på grundtakstreformen, udviklingsopgaver og opfølgning i forhold til hele specialrådgivningsområdet.
  • varetage national auditfunktion - socialtilsyn, samt national koordination på de mest specialiserede social- og specialundervisningsområder.

Socialstyrelsen skaber viden til gavn for beslutningstagere, kommunerne, de sociale tilbud og borgerne.

Styrelsen arbejder inden for følgende områder:

  • Børn
  • Unge
  • Voksne
  • Ældre
  • Handicap, hjælpemidler og psykosociale indsatser
  • Udsatte
  • Integration

Du kan læse om Socialstyrelsens strategiske mål under Mål og resultater.

Mål og resultater

Sidst opdateret 29/06 2015